Weathering with You (2019).

Weathering with You (2019)

• 1 tim 52 min
  • Animation
19 februari 2020 kl. 20:02

Fantasieggande, originell och rakt igenom underbar anime.

En pojke möter flicka i ett konstant regnigt Tokyo. Därmed tar en underbar kärlekshistoria sin början i regissören och manusförfattaren Makoto Shinkais (''Your Name.'') fantasieggande och originella animefilm.

Makoto Shinkai
    Makoto Shinkai
    Kotaro Daigo, Nana Mori, Shun Oguri, Tsubasa Honda m.fl.
"Weathering With You"

När det kommer till animation inom såväl film som tv-serier, är japanerna svårslagna med sin unika konstform, som kort och gott kallas ''anime''. Det finns otaliga mästerverk som är sprungna ur denna tidlösa animationsform; filmer som Prinsessan Mononoke (1997) och Spirited Away (2001) är givna exempel, men också tv-serier, som Cowboy Bebop (1998-1999).

Därför infinner sig julaftonskänsla varje gång en ny film från denna fantastiska värld går upp på bio. I år är det den superhajpade Weathering with You, av regissören bakom succén Your Name. (2016), som förmodligen står högst upp mångas måste-se-lista. Nu när jag sett filmen, måste jag säga att den är kolossalt bra. Med Weathering with You har Makoto Shinkai lyckats göra en kärlekshistoria om en ung pojke och flicka till något djupt originellt, fantasieggande och alldeles underbart. Filmen sprudlar av skaparglädje och Shinkai visar att han är en kraft att räkna med.

Precis som i Your Name., är Tokyo makalöst visualiserat. Här finns detaljrikedom, vackra färger och mer övernaturliga scenerier – karaktärerna svävar stundtals i himlen - som gör en totalt häpen. Det är i denna magiskt realistiska värld som pojken Hodaka (Kotaro Daigo) dras in. Han har rymt från sina föräldrar på landet till Tokyo, och efter att ha drivit runt på gatorna ett antal nätter får han uppehälle och jobb hos två reportrar, som skriver för ett magasin med extra fokus på ockulta händelser.

Hodaka möter så småningom flickan Hina (Nana Mori), som har en ytterst ovanlig förmåga att styra vädret. Regnet öser ner över Tokyo. Därför blir flickans förmåga att kunna frambringa sol på beställning ganska eftertraktad bland stadens invånare. Hodaka och Hina startar en lukrativ verksamhet där de erbjuder hennes tjänster, exempelvis genom att locka fram solsken på bröllop, ceremonier och idrottsdagar. Men flickans krafter kommer visa sig att ha ett högt pris, och hur länge kan Hodaka hålla sig undan myndigheterna?

Weathering with You får en att tänka på ungdomens dagar och känslorna som ens första förälskelse frambringade. Det finns så mycket värme i hur Hodakas och Hinas relation gestaltas att den som världens mittpunktDet är en sak att visa att karaktärerna i filmen upplever det så, en annan att överföra de känslorna på biopubliken. Lägg till det faktum att Hodakas och Hinas möjlighet att vara med varandra hotas av utomstående krafter, vilket ger filmen ett engagerande dramaturgiskt driv.

Nu har jag inte ens nämnt de fina sidokaraktärer som omger Hodaka och Hina. Exempelvis den ensamstående reportern Suga (Shun Oguri), som både räddar Hodaka och ger honom jobb och sovplats. Men jag överlåter dessa karaktärer till er att uppleva, för ni måste såklart gå och se denna ljuvliga film som har en  svåruppnåelig emotionell tyngd.