• 8 x 30 min
11 maj 2020 kl. 16:05

Adoptivkomedin ”Trying” är hjärtevärmande rolig.

Den första säsongen av Apples nya komediserie ”Trying” lyckas berätta en gripande och hjärtevärmande historia, som mer än förtjänar din dyrbara tid.

Andy Wolton
    Rafe Spall, Esther Smith, Imelda Staunton m.fl.

Den förhållandevis nya streamingtjänsten Apple TV+ släpptes globalt i november ifjol. Sedan dess har vi fått ta del av ungefär ett dussin amerikanska originalserier. Trying är den första av Apples internationella originalproduktioner, och i samarbete med BBC har man lyckats få till en påkostad brittisk dramakomedi-serie.

Vi får under den första säsongen av Trying följa ett romantiskt par bestående av Jason (Rafe Spall) och Nikki (Esther Smith). Men den här gången är det ingen som blir kidnappad, mördad eller är otrogen i det första avsnittet… utan hela serien består egentligen av något så ovanligt som två väldigt goda människor som vill varandra väl. ”Problemet” som Jason och Nikki istället ställs inför är att de inte kommer att kunna bli gravida och starta en familj på naturlig väg, så de bestämmer för att försöka bli godkända som adoptivföräldrar.

För tankarna till "After Life".

Trying

Det visar sig snabbt vara lättare sagt än gjort. Serien beskrivs som en komedi och det är framför allt de udda situationerna och utmaningarna som paret ställs inför, som blir det ”roliga”. Exempelvis när socialarbetaren (Imelda Staunton) plötsligt dyker upp för ett hembesök, samma dag som Nikki och Jason ligger hemma bakis efter en lång utekväll. Här hade det däremot lätt kunnat bli enormt förutsägbart, men istället lyckas man få storyn att kännas både naturlig och gripande.

Kemin mellan Spall och Smith fungerar riktigt bra och det dröjer inte länge innan man är helt investerad i deras karaktärers kamp. Faktumet att det rör sig om en Apple-produktion märks enbart genom att man inte verkar ha behövt snåla med budgeten. Nu får vi visserligen inte några stora actionsekvenser eller CGI-drakar i handlingen, men i förhållande till andra brittiska serier så är det nog Netflix-serien After Life med Ricky Gervais som man kommer närmast.

Den andra halvan av säsongen, särskilt det sista avsnittet, visar även på ett väldigt gripande och hjärtevärmande skådespel från de båda huvudrollsinnehavarna.