The Dead Don't Die

The Dead Don't Die (2019)

• 1 tim 43 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 21:12 | Publicerad 17 maj 2019 kl. 18:05

’’The Dead Don’t Die’’ erbjuder blek satir men också uppfriskande kul dialog.

Den rutinerade regissören tillika Cannes-favoriten Jim Jarmusch öppnar årets festival med en kvalitetsmässigt ojämn zombiekomedi. Dialogen är stundtals lysande med en uppfriskande metakaraktär och filmens karaktärer är minnesvärda. Dessvärre är storyn tunn som papper, försöken till satir helt kraftlösa och de efterföljande budskapen irriterande tillrättavisande.

Jim Jarmusch
    Jim Jarmusch
    Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Steve Buscemi, Chloë Sevigny m.fl.
The Dead Don't Die
Bill Murray, Chloë Sevigny och Adam Driver i ''The Dead Don't Die''. Foto: Universal Pictures

’’This is not gonna end well’’, konstaterar poliskommissarien Ronnie (Adam Driver) tidigt i filmen. Hans oro är helt klart berättigad. Månen står lågt och det är ljust hela dygnet. Alla nyhetskanaler rapporterar om märkliga naturfenomen, som att jordens rotationsbana plötsligt ändrats. Klimatskeptikerna är dock många, och majoriteten av befolkningen i den sömniga småstaden Centerville tycks inte bry sig om vad som sker. Inte förrän apokalypsen är ett faktum, och blodtörstiga zombier gräver sig upp från gravarna och börjar terrorisera invånarna.

Jag tycker mig se symbolik – att vi människor i regel tenderar att vara rätt trögförändrade när det gäller att arbeta för ett större ändamål, exempelvis det krisande klimatet. Enligt filmen kommer vårt levnadssätt i slutändan att straffa oss. Plötsligt, när vi minst anar det, kommer allt gå åt helvete.

I filmen spelar Tom Waits en enslig man som lever i skogen och betraktar allt som sker invånarna på avstånd. Ibland får vi ta del av hans pessimistiska tankegångar om människans misslyckanden. Jag kanske tolkar in för mycket för mitt eget bästa, men filmens försök till att göra satir på mänskligt beteende känns faktiskt lite tillrättavisande. Som att filmen försöker säga: ’’Nu får ni allt tänka om era levnadsvanor, annars dör ni!’’.

"Humorn är härligt dryg".

Nu kanske det låter som om jag varit väldigt negativ, men det finns en del positivt med filmen. Dialogen som förs mellan de många briljanta skådespelarna, är oftast riktigt bra. Humorn är härligt dryg. Dessutom har filmen en uppfriskande metakaraktär. Som när filmens titelsång av Sturgill Simpson spelas på radion och Bill Murrays karaktär undrar varför den låter så familjär. ’’It’s the theme song’’, förklarar då Adam Driver i rollen som kollegan Ronnie. Metastrukturen finns där genom hela filmen och bidrar med en hel del komik, speciellt i en scen mot slutet.

’’The Dead Don’t Die’’ är en ovanligt stjärnspäckad film. Adam Driver, Bill Murray och Chloë Sevigny spelar stadens poliser, Danny Glover en åldrad järnhandlare, Tilda Swinton en excentrisk samurajsvärdsviftande obducent och Steve Buscemi en rasistisk lantbrukare. Även Selena Gomez och den stigande stjärnan Austin Butler dyker upp på ett hörn. Tillsammans gjuter de liv i sina karaktärer och gör de flesta av dem minnesvärda. Framförallt gillar jag Adam Drivers prestation som den känsloavtrubbade men medvetna polisen.

Men trots goda rollprestationer och uppfriskande kul dialog, är filmen inte mer än godkänd. Storyn utmynnar i ingenting och den satir jag tycker mig se saknar skärpa.

För fler filmer om de levande döda – se vår lista över de bästa zombiefilmerna.