• SVT Play
Uppdaterad 27 december 2020 kl. 12:12 | Publicerad 22 december 2020 kl. 18:12

Specialsäsongen av ”Vår tid är nu” fyller sin funktion bra.

Den mest centrala historien i ”Vår tid är nu” har alltid varit förhållandet mellan Nina och Calle, men fram tills nu så har vi aldrig fått se hur de faktiskt hittade tillbaka till varandra.

Ulf Kvensler, Malin Nevander, Johan Rosenlind
    Hedda Stiernstedt, Charlie Gustafsson, Adam Lundgren, Josefin Neldén m.fl.

Redan under den första säsongen av Vår tid är nu stod det klart att seriens skapare ville berätta en historia som skulle utspela sig under en väldigt lång tid, med start i Stockholm under dagen som freden i Europa blev ett faktum. Två unga främlingar kysser varandra på gatan under firandet – och hade givetvis aldrig kunnat ana vilket liv de sedan av olika anledningar och händelser skulle få tillsammans. Nina (Hedda Stiernstedt) bokstavligt född med silversked och lyx i mun, medan Calle (Charlie Gustafsson) kom från en helt annan typ av bakgrund.

I deras ungdom växer trots det en slags förbjuden kärlek fram, som innan den första säsongens slut hinner utvecklats till en punkt där de båda har puttats in i förhållanden som passar deras respektive samhällsstatus avsevärt bättre. Men på grund av ett tidshopp mellan den första och andra säsongen så möttes vi tittare av att Calle och Nina hade lämnat sina tidigare äktenskap och hittat tillbaka till varandra, trots att det tycktes som en omöjlighet när den första säsongen var över.

Det fanns med andra ord en punkt under det här tidshoppet, där förklaringen till hur den här återföreningen kunde ske lämnades till tittarnas fantasi. Men nu har alltså SVT och seriens skapare förberett en härlig sommar-julklapp åt oss tittare. Julspecialen består nämligen av fyra entimmeslånga avsnitt som berättar vad som hände under sommaren 1951 när två äktenskap imploderade under vikten av Ninas och Calles hemliga kärlek för varandra.

Vår tid är nu

Måns Herngren (Bonusfamiljen, Solsidan) står för regin av samtliga fyra avsnitt, som bjuder på något mer glädje och roliga scener än vad vi kanske är vana vid från de annars relativt tunga och händelserika säsongerna. Det tummas däremot inte något på seriens vanliga förmåga att låta både Hedda Stiernstedt och Charlie Gustafsson få ett gäng gripande scener, där de får chansen att glänsa med den typ av skådespel som gjorde att folk föll för serien från första början.

Faktumet att praktiskt taget hela säsongen utspelar sig på sommarön där både familjen Löwanders sommarhus och sommarrestaurang ligger, gör också att vi får se en del av den svenska sommaren när den är som allra bäst. Vilket bara det lyser oväntat starkt nu under en av de gråaste och mest tråkiga decembermånaderna på många år... dessutom kantad med pandemirestriktioner.

Det finns något befriande kravlöst som får mig på gott humör av att se Peter driva den soldränkta restaurangen medan Stickan och Helga får fylla i delar av sin historia, samtidigt som Bellan lider av att tvingas gå på utedass och att vi alla äntligen får veta vad som drev Nina och Calle tillbaka till varandra.

Även om du mot förmodan slutade att titta på Vår tid är nu efter den första säsongen, så finns det all anledning att ge den här julspecialen en chans – för att sedan besluta dig om det inte är dags att ge de resterande säsongerna en chans med.

MER LÄSNING: Filmtopp listar årets bästa serier!