Star Trek: Picard

Star Trek: Picard (säsong 1, avsnitt 1)

• 10 x 44 min
  • Sci-fi, Äventyr, Drama
26 januari 2020 kl. 20:01

”Star Trek: Picard” knyter effektivt ihop det gamla med det nya.

CBS All Access gav sig in i Star Treks utökade universum med ”Star Trek: Discovery” redan 2017, men med lanseringen av ”Star Trek: Picard” knyter man verkligen ihop det gamla med det nya på ett effektivt och värdigt sätt.

Alex Kurtzman, Akiva Goldsman, Michael Chabon, Kirsten Beyer
    Patrick Stewart, Isa Briones, Harry Treadaway, Brent Spiner m.fl.

William Shatners och Leonard Nimoys Capt. James T. Kirk och Mr. Spock från Star Trek (1966-1969) är möjligtvis de mest kända karaktärerna i hela Star Treks universum, men om det finns någon annan Star Trek-duo som kan mäta sig med dem så är det givetvis Patrick Stewarts och Brent Spiners Capt. Jean-Luc Picard och Data från Star Trek: The Next Generation (1987-1994). Star Trek: Picard både fortsätter och påbörjar en alldeles ny historia med en åldrad, vis och kärleksfull Picard.

Jag känner här att jag behöver göra klart att jag inte är någon Trekker som har sett allt inom Star Treks universum. Under åren har det väl blivit en handfull avsnitt ur originalserien, kanske ett 30-tal avsnitt ur Star Trek: The Next Generation (från tiden när den rullade på TV6), J.J. Abrams filmer och hela Star Trek: Discovery. Det finns med andra ord säkerligen en hel del blinkningar till det gamla som jag missar redan nu under det första avsnittet i Star Trek: Picard.

Seriens skapare har däremot givetvis förstått att alla kommer att gå in med olika förutsättningar till den nya serien, vilket man löser genom att låta Jean-Luc Picard ställa upp på en första intervju sedan han gick i pension efter att planeten Romulus förintades (som vi kunde se i J.J. Abrams reboot från 2009). Det berättas även om hur hans bästa vän Data, en android som skapades med artificiell intelligens och självmedvetande, ”togs ur bruk” (i Star Trek: Nemesis från 2002) men fortfarande lever kvar i Picards minne. Det här ligger till grund för den nya historia man vill berätta.

I det första avsnittet av Picard får vi följa Dahj (Isa Briones), en ung kvinna som jagas av någon/några som uppenbarligen är ute efter att döda henne. Hon vet inte hur eller varför, men på något sätt är hennes öde knutet till Picards – och när hon ser intervjun med honom på tv så vet hon att det bara är han som kan hjälpa henne.

Under det actionfyllda avsnittet får vi som tittar en djupare förståelse för deras band till varandra, som effektivt och värdigt knyter ihop det gamla med det nya… och jag ser verkligen fram emot att få ta del av resten av den nya serien under de kommande veckorna.