Recension: Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Uppdaterad 27 mars 2024 kl. 06:03 | Publicerad 26 mars 2024 kl. 16:03

Ett kolossalt magplask

Nu är det dags för "Godzilla x Kong: The New Empire" att gå upp på biograferna. Lägg pengarna på annat, tycker Filmtopps Eric Diedrichs.

Adam Wingard
    Terry Rossio, Simon Barrett, Jeremy Slater, Adam Wingard
    Rebecca Hall, Dan Stevens, Brian Tyree Henry, Kaylee Hottle m.fl.

När Godzilla och King Kong återförenas på bioduken gör de det i vad som måste vara en av de värsta storfilmerna i mannaminne. Godzilla x Kong: The New Empire är genomsyrad av usel exposition, tafatta skämt och undermålig CGI. Med Godzilla Minus One färsk i minnet är resultatet rakt av obegripligt.

Efter Godzilla vs. Kong (2021) har jätteapan dragit sig tillbaka till "Hollow Earth", parallellvärlden under jordytan, medan atomödlan slumrar i Colosseum. När Dr. Andrews (Rebecca Hall) adoptivdotter Jia (Kaylee Hottle) börjar rita mystiska symboler är det bara att samla det gamla gänget och ge sig ut på ett nytt äventyr. Livsfarligt så klart, men av någon anledning tycker Andrews att det är en bra idé att ta med sig sin cirka 12-åriga dotter och den konspirationsfixerade bloggaren Bernie (Brian Tyree Henry). Även den discotände hippiedjurvännen Trapper (Dan Stevens) har en säkrad plats i följet.

Schabblar bort 200 miljoner dollar

Filmen är regisserad av Adam Wingard, som även står bakom filmens grundidé och låg bakom Godzilla vs. Kong. Här schabblar han bort 200 miljoner dollar på ett förvirrat matinéäventyr som med största sannolikhet även kommer att göra de mest hängivna fansen besvikna. Inte bara för att det ser ut och känns som ett halvdant TV-spel utan också för att det finns noll respekt för två av filmhistoriens mest ikoniska bestar. Dåliga Kong och Godzilla-filmer finns det fler av, men aldrig med den här typen av ekonomiska muskler.

Dr. Andrews sysslar mest med att ställa frågor eller besvara andras. Kong har en lökig sidohistoria som involverar en ilsken orangutang och en apful gorillabebis. Jia utvecklar telepatiska krafter och blickar ständigt sorgset mot Kong. Brian Tyree Henrys enda funktion är att vara en nervig comic relief. Berättandet är osammanhängande, den inre logiken icke-existerande – liksom spänningen. Att den här filmen har högre budget än Dune: Part Two är svårt att förstå. Nej, lägg biopengen på något som förtjänar den.

"Godzilla x Kong: The New Empire" har svensk biopremiär den 27 mars. För mer läsning, besök vår bioavdelning.