Recension: Eldfödd (2022)

Uppdaterad 19 maj 2022 kl. 19:05 | Publicerad 14 maj 2022 kl. 10:05

Undervärderad Stephen King-film

Stephen King är känd som skräckens kung, och även om hans senaste filmadaption inte är lika läskig som tidigare filmer så är den brutal och obehaglig.

Keith Thomas
    Scott Teems, Stephen King
    Zac Efron, Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Kurtwood Smith m.fl.

Om du förväntar dig en skräckfilm med jump scares och monster så kommer Eldfödd göra dig besvikenÄven om Stephen King är skräckens kung så rör sig inte alla hans verk i samma liga som Det (2017) och Jurtjyrkogården (1989). Med det att säga så är Eldfödd en otroligt spännande och välgjord film i samma anda som Stranger Things.

Även om det inte är skräckinjagande monster i form av en blodtörstig clown eller zombiedjur så är Eldfödd obehaglig för att den är väldigt mänsklig. Historien spelar på konspirationsteorier där USA:s regeringen utför hemska experiment på människor. Teorier som ibland visat sig vara sanna, exempelvis som M.K. Ultra. Eftersom Eldfödd spelar på ett ämne som både är aktuellt just nu och som visat sig vara sann så känns filmatiseringen av Kings verk mer trovärdig än många av hans andra filmer.

Föräldrar gör allt för att skydda dotter

En mamma (Sydney Limmon) och en pappa (Zac Efron) gör allt för att skydda deras elvaåriga dotter Charlie (Ryan Kiera Armstrong) från regeringen. Som unga blev föräldrarna utsatta för experiment som gav dem övernaturliga krafter, som i sin tur gick vidare till Charlie. Hennes krafter är starkare än hennes föräldrar och eftersom hon är den första av sitt slag vill regeringen fånga in och studera henne.

Ryan Kiera Armstron som oberäknliga Charlie. Foto: Universal Pictures

Att se föräldrarna göra allt för att skydda sin dotter slår otroligt nära och det är stunder i filmen som är riktigt svåra att se. Om det inte skulle vara King som skrivit berättelsen så skulle man kunna tro att det är en rip-off av Stranger Things, tolkad på ett annat sätt. Men med King som författare ligger det en aura av brutalitet som direkt går att känna igen som hans verk.

Obehagliga ämnen i centrum

King har aldrig varit blyg för att använda ämnen som känns förbjudna. Jämte en regering som använder sitt folk som objekt för experiment, är barn som mördar det huvudsakliga ämnet i Eldfödd. Det är mycket som lämnas underförstått i filmen, men scenerna där Charlie använder sina krafter för att döda är brutala och ocensurerade. En roll som Charlies kräver otroligt mycket från sin skådespelare och det är imponerande hur väl tolvåriga Ryan Kiera Armstrong lyckas spela detta ostadiga barn.

Är du ett fan av sci-fi och thriller-genrerna så kommer du nog uppskatta denna film då den har stora inslag av övernaturliga krafter. Även om filmen inte verkar bli en riktigt kassako (jag var ensam i salongen på premiären igår) så uppmanar jag dig att kolla in filmen. Den är skickligt filmad och även om den bara är ungefär en och en halvtimme lång så känns den inte påskyndad. Med andra ord, den är lagom produktionsmässigt. Handling å andra sidan är mycket bra och du kommer sitta som på nålar i väntan på vad som kommer näst.