Sacha Baron Cohen och Jeremy Strong på väg in i rättssalen.

The Trial of the Chicago 7 (2020)

• 2 tim 9 min
15 oktober 2020 kl. 20:10

Ett frustrerande ojämnt men sevärt rättegångsdrama.

Aaron Sorkin är en högt aktad manusförfattare, men som regissör är han relativt ny. Hans regidebut "Molly's Game" kom ut för tre år sedan och nu är det dags för hans andra film, "The Trial of the Chicago 7". Sorkin skrev filmens manus redan 2007 och då var det tänkt att ingen annan än Steven Spielberg skulle regissera. Spielberg hoppade sedermera av och till slut valde alltså Sorkin att själv stå för regin.

Aaron Sorkin
    Aaron Sorkin
    Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong, Eddie Redmayne m.fl.

I Chicago, sommaren 1969 övergår en fredlig demonstration mot kriget i Vietnam i våldsamma sammandrabbningar med polisen. Som resultat står sju personer åtalade för uppvigling till upplopp. Det står klart tidigt under den utdragna rättegångsprocessen att domaren redan bestämt sig för vilka som bör hållas ansvariga. De åtalade försöker gång på gång belysa det faktum att skulden skulle kunna läggas på polisen vilket inte tas väl emot. De försöker även hävda att de är del av en så kallad politisk rättegång. Men de pratar alltjämt för döva öron.

Aaron Sorkin är tveklöst en mycket bra manusförfattare med TV-serien Vita Huset samt filmer som The Social Network, Steve Jobs och A Few Good Men i bagaget. Ibland tenderar dock dialogen att bli lite väl teatral och onaturlig för min smak. Detta är något jag anser The Trial of the Chicago 7 lider av inledningsvis. Jag tycker mig känna att Aaron ”Sorkat” så mycket han bara orkat för att få till en rapp dialog där karaktärerna avslutar varandras meningar med dräpande kommentarer. Det går tyvärr till överdrift, vilket gör att jag har svårt att ta in vad som sägs och blir istället frustrerad över det onaturliga sätt på vilket skådespelarna framför sina repliker.

Jeremy Strong tar en cigg.

En knapp timme in i filmen händer dock något. Ett tonskifte sker åt det mer seriösa hållet och ett allvar sänker sig över filmen. Skådespelarna blir mer nedtonade och sättet de levererar sina dialoger känns mer naturligt. Min frustration släpper och jag dras in i filmen, börjar bry mig om handlingen och känna sympati för karaktärerna, till och med de jag stört mig på innan.

Att det tar nästan en timme innan filmen vänder från frustrerande till bra gör att slutresultatet blir ojämnt. Med det sagt så är The Trial of the Chicago 7 ändå en sevärd film och ni som är inbitna Aaron Sorkin-fans kommer troligtvis älska den. Ni kommer antagligen inte heller ha några problem med filmens inledning.

Spana istället in någon film på vår lista med årets bästa Netflix-filmer!

För mer läsning ---> Scrolla vidare!