Recension: Spaceman (2024) – ”Ett annorlunda rymdäventyr”

• 1 tim 47 min
  • Drama, Sci-Fi
Oskar Gustavsson Klingenstierna
29 februari 2024 kl. 16:02

Renck och Sandler gör rymdfilm tillsammans

Adam Sandler är tillbaka med en ny film på Netflix och kliver denna gång utanför komedigenren och gestaltar en tjeckisk astronaut, som reflekterar över sin livssituation med en stor spindel som sällskap. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna recenserar och uppskattar den originella berättelsen.

Johan Renck
    Jaroslav Kalfar & Colby Day
    Adam Sandler, Carey Mulligan, Paul Dano, Isabella Rossellini, Lena Olin m.fl.

Årets upplaga av Berlins filmfestival har nått sitt slut och en av de mest uppmärksammade titlarna i årets startfält var denna stjärnspäckade film vars titel avslöjar att den utspelar sig i rymden. Nu har den landat på Netflix. I registolen hittar vi svensken Johan Renck som för några år sedan rönte stora framgångar med serien Chernobyl (2019). I huvudrollen syns Adam Sandler som framför allt ägnat sin karriär åt lättsamma komedier, men tar sig nu an en mer seriös roll när han spelar en tjeckisk astronaut.

Lenka (Carey Mulligan) & Jakub (Adam Sandler) i "Spaceman". Foto: Netflix.

Astronauten som Sandler spelar heter Jakub Procházka, som även den första tjeckiska astronauten hette. Dock är det ungefär där som verklighetsförankring tar stopp. Han är på uppdrag sedan drygt sex månader tillbaka och är allmänt sliten, uttråkad och ensam där han befinner sig cirka 500 miljoner kilometer hemifrån. Hemma på jorden väntar hans gravida fru Lenka (Carey Mulligan). Dessvärre är deras relation trasig efter så lång tid ifrån varandra och de möts endast i drömlika sekvenser.

Paul Dano som sällskaplig spindel

Det är inte svårt att som publik förstå vilken situation Jakub befinner sig i. Han har begränsat utrymme att röra sig på och har ingen direkt kontakt med någon annan tills den dagen en stor spindel uppenbarar sig i rymdfarkosten. Den döps till Hanuš (röst av Paul Dano) och intar rollen som en sorts psykolog. Det är inte frågan om någon skräckinjagande stor och hårig spindel som vi känner igen från Sagan om konungens återkomst (2003) – nej, detta är en trevligare krabat som bokstavligen ställer Jakub mot väggen, men inte på ett hotfullt sätt. De bygger en vänskaplig relation där Jakub får lufta sina innersta tankar.

Spindeln Hanuš (Röst av Paul Dano) i "Spaceman". Foto: Netflix.

Sandler får skina medan birollerna nedprioriteras

Kritiken som kan riktas mot filmen är att birollerna är ointressanta. Det är synd när man satsat på stora namn som Carey Mulligan och Isabella Rossellini och ger dem ett material som inte tillåter dem att ta ut svängarna och få sina egna stunder i rampljuset. Å andra sidan får Sandler rejält med svängrum. Filmen är bäst när han får sväva i väg i tankarna, och i sin farkost, och reflektera över sin barndom och förhållandet till frun. Sandler gör en stabil rollinsats, förvänta er inget i klass med Uncut Gems (2018) men ändock ytterligare ett bevis på att han kan prestera även utanför komedigenren.

Rent visuellt är den väldigt snygg och den fångar verkligen tystnaden och ensamheten som finns där ute bland stjärnorna. Filmen innehåller även humoristiska stunder, framför allt i det absurda att vi ser en stor spindel och en människa i en rymdfarkost långt från jorden. Det är ett annorlunda rymdäventyr som verkligen är originellt. Har man sett något liknande innan? Nej, i alla fall inte jag.

”Spaceman” går att streama på Netflix från och med den 1 mars.