Recension: Mask Girl (säsong 1) – Missa inte Netflix thrillerserie

Filmtopp
Uppdaterad 13 november 2023 kl. 11:11 | Publicerad 12 november 2023 kl. 16:11

Mörk och snedvriden sydkoreansk thriller

Filmtopp gästas av Peter Carlsson som varmt rekommenderar "Mask Girl" på Netflix – ett koreanskt drama som friskt utmanar Hollywoods konventioner.

Mae Mi
    Yeom Hye-ran, Trish Le, Suk Mun m.fl.

Mask Girl är en mörk och snedvriden sydkoreansk thriller som utforskar teman som identitet, utseende och hämnd. Serien följer Kim Mo-mi, en kontorsarbetare som lider av låg självkänsla och osäkerhet på grund av hennes alldagliga utseende. Låter det trist? Det är det inte.

Hon hittar utlopp för sin frustration och längtan efter uppmärksamhet genom att bli en maskerad internetpersonlighet, som framför sånger och danser på en livestreamad kanal. Hennes liv tar dock en drastisk vändning när hon upptäcker att sin chef, som hon är förälskad i, har en affär med hennes kollega. Det är nu serien ändrar karaktär och den verkliga resan börjar.

Stillbild från inspelningen av Mask Girl
Yeom Hye-Ra som Kim Kyung-Ja nder inspelningen av "Mask Girl". Foto: Jun Hea-sun/Netflix

Håller tittaren på helspänn

Mask Girl är spännande, oförutsägbar och fängslande från början till slut. Skådespelarna gör verkligen ett fantastiskt jobb med att porträttera sina komplexa och motstridiga karaktärer. Historien är full av vändningar, underliggande humor, och överraskningar, som håller tittaren på helspänn. Man tar sig också tid att utforska de sociala och psykologiska konsekvenserna av att byta ansikte, samt de moraliska dilemman som uppstår när man söker rättvisa eller hämnd.

Detta är inte en serie för den känslige, eftersom den innehåller våld, blod och mörka teman. Det är många karaktärer och parallella handlingar att hålla reda på. Men det är berättat med energi, snyggt foto, regi och en berättarglädje som man sällan ser i västerländska serier. En intressant sak är att man leker med olika genrer och varje avsnitt blir som en liten minifilm där vi följer karaktärer och konsekvenser direkt eller i närheten av huvudpersonen.

Så, om du vill gå ner i varv, koppla av och inte har något emot att se något annorlunda är detta en resa väl värd att göra. Särskilt för dig som är trött på Hollywoods moraliserande och politiska utbud för tillfället. Är du sugen på att resa till Korea och uppleva en thriller med djup och drama, där många av oss kan känna igen oss på olika sätt – så är Mask Girl en pärla.

Ett tips! Läs inte mer om den här serien – se den förbehållslöst – då blir den ännu bättre. "Mask Girl" finns att streama på Netfilx.

Peter Carlsson