Recension: Master of None (säsong 3)

Master of None (säsong 3)

• 5 x 35 min
Uppdaterad 30 september 2021 kl. 12:09 | Publicerad 23 maj 2021 kl. 09:05

”Master of None” bjuder på en finstämd nystart

Den tredje säsongen av "Master of None" kräver inte att du har sett någon av de två tidigare säsongerna, men du kommer troligtvis att gilla dem också – om du nu råkar falla för den finstämda nystarten.

Aziz Ansari, Alan Yang, Lena Waithe
    Lena Waithe, Naomi Ackie, Aziz Ansari m.fl.

Den första säsongen av Master of None damp ned redan 2015 hos Netflix, den andra dök upp två år senare och är utan tvekan en av mina favoritsäsonger som har släppts av streamingjätten sedan dess. Handlingen i de två första säsongerna har följt karaktären Dev, spelad och skapad av komikern Aziz Ansari.

Tyvärr är det alldeles för få som gav de två första säsongerna en chans och serien har av förklarliga skäl fallit lite i glömska under de senaste fyra åren. Ansari blev under metoo-rörelsen uthängd efter en misslyckad dejt, där han visserligen blev en av få kändisar vars ”anklagelser” ansågs vara såpass ”ringa” att de flesta faktiskt tog hans sida. Men det fick honom ändå att ta ett steg tillbaka från rampljuset, förutom en standup-special hos Netflix där han kommenterar vad som hände.

När fantastiska Master of None nu kommer tillbaka så är det istället Lena Waithes karaktär Denise och hennes flickvän spelad av Naomi Ackie, som vi får följa i huvudrollerna. Waithe som även har varit med och skrivit seriens manus vann som första afroamerikanska kvinna en Emmy för sitt manus till ett av avsnitten under den andra säsongen, som även det handlade om Denise.

Ansari dyker upp vid två tillfällen under säsongens fem avsnitt, som en vän till Denise – på samma sätt som hon dök upp i de tidigare säsongerna. Men för nya tittare så får vi här mer än tillräckligt med information redan i det första avsnittet, för att kunna se alla nya utan någon som helst förkunskap.

Handlingen kretsar kring äktenskapet och kärlekens motgångar mellan Waithes och Ackies båda karaktärer, på ett otroligt naturligt och verkligt sätt. Säsongens undertitel är Moments in Love, vilket beskriver vad vi får ta del av på ett nästan övertydligt sätt. Om Ackie inte kniper en nominering för bästa skådespelerska till den kommande Emmygalan, så kommer det utan tvekan att höjas röster om att hon har blivit rånad på den... för även om båda levererar två riktigt fina skådespelarprestationer, så står hon för den tveklöst starkaste.

Det som talar emot den tredje säsongens möjliga framgångar är hur Ansaris långsamma regi, han har regisserat samtliga avsnitt, inte kommer att falla alla i smaken. En scen på flera minuter kan exempelvis bestå av att Waithe står och röker under ett träd, till tonerna av klassisk musik. Vissa kommer att kalla det fullkomligt magiskt, medan andra kommer att jämföra det med att se på färg som torkar. Jag tillhör skaran som gillar den typen av scener, även om de möjligtvis används lite väl frekvent under vissa avsnitt.

Förhoppningsvis får Master of None tillräckligt många nya tittare och kärlek från diverse prisgalor, för att Netflix ska ge oss en fjärde säsong också... helst utan att tvinga oss vänta i fyra år till. Men om den här tredje säsongen blir det sista vi får se av Ansaris och Waithes samarbete, så slutar vi i alla fall på topp.

MER LÄSNING: Romantiska filmer du måste se!