Mignonnes Cuties Netflix movie

Snyggingar (2020)

• 1 tim 36 min
16 september 2020 kl. 15:09

Kontroversiell film om 11-åringar med dansdrömmar.

Omstridda Snyggingar rullade ut på Netflix i veckan, men är den så hemsk som många hade bestämt på förhand? Sällan har internet fått något så om bakfoten. "Snyggingar" handlar om så mycket mer än utseendefixering när Doucouré förmedlar en rå, sorgsen historia om förvirringen kring att vara ung flicka i ett sexualiserat samhälle.

Maïmouna Doucouré
    Maïmouna Doucouré
    Fathia Youssouf, Médina El Aidi-Azouni, Esther Gohourou m.fl.

Filmen Snyggingar har i skrivande stund betyget 2,3 på IMDb och det har flödat in negativa och hatiska kommentarer kring filmens tema – sexualisering av barn. Faktum är att det är Netflix själva som gjorde en tabbe med marknadsföringen, då deras beskrivning fokuserade på att de 11-åriga barnen ville lära sig att "twerka", idiotiskt komponerat med en bild där de lättklätt är iförda tighta dräkter (se Netflix skandal-poster här). Att filmen är en indiefilm som prisades både på Sundance och Berlins filmfestival, samt är en regidebut för en svart kvinna, verkar inte ha tagits i beaktning av de arga personerna som sågat filmen utan att ens ha sett den.

Hur som haver centreras filmen kring 11-åriga Amy (Fathia Youssouf), som balanserar sitt afrikanska ursprung med en utstött skolgång. I hemmet genomsyrar den senegalesiska härkomsten på alla plan, allt ifrån att Amy förbjuds att ha mobiltelefon till att hon förväntas bära vissa typer av kläder. I skolan är hon hårt utsatt av de populära tjejerna, som retar henne vid varje tillfälle som ges.

Amy lyckas med lite list komma över en mobiltelefon och får kontakt med en av de populära tjejerna, som visar sig bo i hennes hus. Snart har Amy försiktigt blivit en del av de tjejernas dansgrupp – och hon visar sig ha talang. Men den stora danstävlingen stundar och Amy får allt mer kämpa för att gömma sin önskan i att bete sig som en dansant vuxen, för sin mycket konservativa familj.

Jag tror att många känner igen sig i önskan om att bli tagen på allvar och behandlas som en vuxen. Amy och hennes vänner ser musikvideo efter musikvideo på äldre kändisar och önskar att de vore som dem. Det är starkt relaterbart – jag minns själv hur förundrad jag var över det jag såg i tidningarna och på TV, och hur jag ville röra mig och ha samma kläder som exempelvis Britney Spears. Att Snyggingar skulle handla om krocken mellan en mer konservativ kultur och en västerländsk är bara toppen på isberget, för även jag som växt upp liberalt relaterar starkt till det Amy går igenom.

Det riktiga problemet är de som röstade ner den på förhand.

Krocken som filmen verkligen förmedlar är snarare det sexualiserade samhälle som vi ständigt matas med, utan eftertanke. Ja, de är elva år gamla, men i vilken ålder är det okej att dansa lättklätt? Vi kanske ska vakna upp och titta på hur dagens musikvideor egentligen ser ut, för de videor som Amy och hennes gäng apar efter är precis de som ligger på topplistorna just nu.

Still from Cuties movie on Netflix

Jag skulle vilja införa internetkörkort för de som utan hänsyn får för sig att skriva vad som helst på nätet. Det är ofattbart tråkigt att filmens unga skådespelerskor (kom ihåg, de är runt elva) ska behöva läsa och bli förvirrande kring det utrymme som de fick ta i filmen. Att hindra flickor från att uttrycka sig och att se upp till de vuxna är inte välvilligt, det är kontrollerande och slänger bara ytterligare vedklampar på elden kring att unga kvinnor aldrig kan göra rätt i sina egna liv.

Innerligen hoppas jag att Netflixs marknadsföringsavdelning inte har förstört regissören Maimouna Doucourés filmkarriär för alltid. Hon ger oss en helt okej film, som definitivt blir mer logisk när vi sätter den i det indie- och franska perspektiv som den utstrålar, snarare än att endast fokusera på kroppar. Visst, det är något för många poänglösa scener och närbilder på de unga flickornas danser, och titeln Snyggingar är en felöversatt version av den bättre originaltiteln Mignonnes (den engelska titeln Cuties är bättre), men den är långt ifrån den katastrof som töntiga troll försöker häva på internet.

Det sägs att "All marknadsföring är bra marknadsföring" - men det är knappast sant i detta fall. Doucourés röst har drunknat i ett hav av bestämda åsikter om hur realistiskt skildrad filmen än är. Oavsett om man väljer att ta de fördomsfullas sida eller om man förstår filmens komplexitet, så kommer Snyggingar att lämna dig med en bitter eftersmak. Det är ingen dans på rosor att vara en tjej - vare sig du är en myndig regissör eller är en 11-åring på väg in i de vuxnas värld.

För fler recensioner --> Scrolla vidare! Spana även in vår lista med bra nya filmerna på Netflix!