Dracula

Dracula (säsong 1)

• 3 x 90 min
  • Drama, Skräck
Uppdaterad 12 januari 2020 kl. 13:01 | Publicerad 06 januari 2020 kl. 16:01

”Dracula” kommer garanterat att bli en av tittarnas nya favoritserier i år.

Skaparna bakom ”Sherlock” har ännu en gång lyckats ta en legendarisk karaktär och kokat ned de bästa delarna, hittat på lite nytt, kryddat med några oväntade vändningar och levererat i allt i ett prydligt paket på tre avsnitt á 90 minuter tillsammans med greve ”Dracula”.

Mark Gatiss, Steven Moffat
    Claes Bang, Dolly Wells, Morfydd Clark m.fl.

Efter en snabb sökning på IMDb går det att få fram 200 filmer, serier och kortfilmer med namnet ”Dracula” i titeln. Det finns givetvis många fler där den legendariska vampyrens namn inte finns med titeln. Skaparna Mark Gatiss och Steven Moffat har valt att basera sin berättelse på Bram Stokers roman från 1897, vilket är samma år som vår berättelse börjar.

Efter en snabb sökning på IMDb går det att få fram 200 filmer, serier och kortfilmer med namnet "Dracula" i titeln. Det finns givetvis många fler där den legendariska vampyrens namn inte finns med titeln. Skaparna Mark Gatiss och Steven Moffat har valt att basera sin berättelse på Bram Stokers roman från 1897, vilket är samma år som vår berättelse börjar.

Till skillnad från "Sherlock", där skaparna tog karaktären Sherlock Holmes till nutid och gjorde en modern tagning av karaktären, har man istället valt att ta vara på mörkret och det läskiga med ett gigantiskt slott i Transylvanien under slutet av 1800-talet.

Där får vi lära känna vår nye Dracula (Claes Bang) genom förstahandsvittnesmål från advokaten Jonathan Harker. Syster Agatha (Dolly Wells) tvingar Harker att berätta allt han kan minnas från sin tid tillsammans med den läskige greven, vilket samtidigt låter oss tittare veta vilka "vampyrmyter" som är aktuella i just den här adaptionen.

Det går däremot fortfarande att dra många paralleller till Sherlock, Dracula visar sig vara en serie full av oväntade, men oftast väldigt underhållande, vändningar. Jag försöker givetvis vara så vag som möjligt här, för att bevara tittarupplevelsen, men faktumet är att det här är både en av de bästa och sämsta aspekterna av serien. Med det sagt kan jag nästan garantera att Dolly Wells prestation som Agatha, av olika anledningar, kommer att trenda i sociala medier inom kort... om vi inte får en fortsättning på Dracula så lär folk kräva en spinoff med henne.

När det kommer till de individuella avsnitten är de två första både läskiga och riktigt bra på alla sätt och vis, där de oväntade vändningarna berikar vår berättelse. Det sista avsnittet inleder med en av säsongens mest spännande utgångspunkter, men lyckas enligt min personliga åsikt dessvärre inte att ro avsnittet i hamn... särskilt inte med sin sista vändning. På det stora hela råder det däremot ingen tvekan om att Dracula kommer att bli en av det nya årets favoritserier för många.