Filmtopp
06 december 2020 kl. 14:12

Bryan Cranston-miniserien ”Your Honor” öppnar starkt.

Bryan Cranston är minst lika bra som vanligt, men bortsett från den starka öppningen så ska det mycket till för att få Your Honor att leva upp till förhoppningarna.

Peter Moffat
    Bryan Cranston. Adam Desiato, Michael Stuhlbarg, Hope Davis m.fl.

Handlingen kretsar kring en man, spelad av den fantastiske skådespelaren Bryan Cranston, som inledningsvis arbetar med att försöka göra samhället till en bättre plats, men som efter ett existentiellt hot mot familjen bryter sina moraliska ståndpunkter och använder sina spetskunskap till att bryta mot lagen och för att komma undan polisen. Breaking Bad eller Your Honor? Beskrivningen passar nämligen in lika bra på båda dessa serier.

För med tanke på att Cranston spelar huvudrollen så kommer liknelserna med Breaking Bad onekligen att komma från de allra flesta som ger Your Honor en chans. Problemet är bara att jämförelsen tyvärr mest sannolikt kommer att leda till besvikelse, för redan efter fyra avsnitt (som skickats ut i förhand till kritiker) så känns det ofattbart att miniserien ska lyckas fylla ut handlingen i de resterande sex.

Your Honor öppnar däremot otroligt starkt. I grunden till vår berättelse finner vi två unga män, deras livsöden samt hur deras fäder hanterar det som har hänt. Cranston gör rollen som Michael Desiato, en ovanligt rättvis och moraliskt riktig domare som inser att när han dömer någon till fängelse så påverkar det många fler i ”skurkens” omgivning.

En särskilt talande scen får vi när Michael själv joggar förbi ett hus för att avgöra om en polisanklagelse mot en åtalad faktiskt kan stämma, för att sedan själv även ställa egna frågor när polisen vittnar under rättegången. Det visar sig att polisen i fråga har överdrivit och riskerat en hel familjs framtid med sin lögn. Aja baja.

Men när det visar sig att Michaels son har satt sig själv i klistret på värsta möjliga sätt, både lagligt och med den hämndgalna maffiabossen Jimmy Baxter (Michael Stuhlbarg) hack i häl, så kan domaren tänka sig att göra praktiskt taget vad som helst för sin egen familjs säkerhet. Till en början är det här ett extremt effektivt berättande, mycket tack vare Cranstons skådespelarinsats, men tyvärr blir handlingen allt mer utdragen och osammanhängande under avsnitt tre och fyra.

Jag har tidigare vid flera tillfällen kallat miniserie-formatet för det optimala sättet att berätta en historia på, där karaktärsutveckling och story kan få gå hand i hand utan att förstöra för varandra. Men Your Honor får mig snarare att önska att det fanns en version av den här berättelsen i form av en långfilm på två spänningstäta timmar och tjugo tankeväckande minuter – istället för att förundras över att det fortfarande kan vara mer (!) än hälften av säsongen kvar.

Det råder däremot ingen tvekan om att Cranstons skådespel (och delar av handlingen i sig) gör serien sevärd... och förhoppningsvis finns det någon fantastisk vändning i handlingen som kan motivera varför just den här berättelsen bör berättas över tio entimmars-avsnitt. Efter ett otroligt starkt första avsnitt vågar jag hoppas på att man lyckas återvända till samma nivå i avslutningen, men baserat på de fyra första avsnitten landar betyget på en ljummen trea.

MER LÄSNING: Spana in vår lista med årets bästa serier!