• Äventyr
14 november 2020 kl. 15:11

”His Dark Materials” blir ännu bättre i fortsättningen.

Den första säsongen av ”His Dark Materials” togs visserligen emot väldigt väl, men var en aning spretig i sin handling. Under den andra säsongen tar man ett stort kliv i helt rätt riktning.

Jack Thorne
    Dafne Keen, Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda, Amir Wilson m.fl.

Den första säsongen av His Dark Materials släpptes faktiskt för ganska exakt ett år sedan och redan nu kan vi alltså ta del av en av årets mest ambitiösa och dyraste TV-serier, där HBO och BBC har gått ihop och samproducerat serien för att kunna få allt att gå ihop. ”Hemligheten” bakom att seriens fans har sluppit vänta längre beror däremot på att man lade en beställning på den andra säsongen redan innan premiären av den första och hann klart med de flesta av inspelningarna rför coronapandemin stängde ned de flesta TV- och film-produktionerna världen över.

Beställningen var däremot på åtta nya avsnitt, vilket har förvirrat några av seriens fans när det nu endast är sju stycken som kommer att sändas. Det fanns nämligen ett mer eller mindre fristående avsnitt som skulle följa James McAvoys karaktär Lord Asriel, som istället kommer att dyka upp under den tredje säsongen – förutsatt att det blir en tredje säsong givetvis. Men baserat på vad jag har fått se under de fem första avsnitten så skulle jag bli väldigt förvånad om serien inte lyckas säkra en fortsättning säsong relativt snabbt.

Den andra säsongen tar vid i stort sett där den första slutade, där både Lyra och Will lämnade sina respektive världar bakom sig. Det dröjer däremot inte länge innan deras vägar korsas och en rad nya äventyr drar igång. Den andra säsongen är däremot mer centrerad kring vetenskap och tro, särskilt när det kommer till vad ”damm” faktiskt är – och det finns faktiskt ett ord för vad Lyra menar att det är i ”vår” värld med. Vilket visar sig bli långt mer spännande och tankeväckande än ”några barn är kidnappade och vi behöver hitta dem”-handlingen som präglade den första säsongen.

Handlingen i den första säsongen baserades mestadels på Philip Pullman-boken Guldkompassen, medan den nya säsongen är baserad på Den skarpa eggen – del två i trilogin Den mörka materian. Med tanke på hur välgjord fortsättningen är så ska det nog trots allt mycket till om vi tittare inte får en tredje säsong, baserad på den sista boken också vartefter.

Den andra säsongen introducerar även Andrew Scott (Fleabag) som John Parry – Wills pappa, samt låter oss lära känna både Marisa Coulter (Ruth Wilson), Lee Scoresby (Lin-Manuel Miranda) och Carlo Boreal (Ariyon Bakare) avsevärt djupare. Handlingen och äventyren känns mer fokuserade och mångbottnade på ett mer imponerande sätt än i den första säsongen, vilket bådar gott inför de två avslutande avsnitten för säsongen.

Om du gillade den första säsongen av His Dark Materials så lär du inte ha några svårigheter att ta dig igenom den andra, men framför allt – om du känner dig lite osäker på om du vill fortsätta titta efter vad vi fick se ifjol... då är det definitivt värt att ge fortsättningen en chans.