Dwayne Johnson i Ballers säsong 5

"Ballers" (säsong 5)

• 8 x 30 min
  • Komedi, Drama
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 03 december 2019 kl. 10:12

"The Rock" bjuder på en stabil sista säsong av "Ballers".

Den femte och sista säsongen av "Ballers" fortsätter att följa pengarna bakom de amerikanska NFL-klubbarna, med Dwayne Johnson i huvudrollen som den pensionerade NFL-spelaren Spencer Strasmore. Den stabila avslutningen på serien känns både väntad och naturlig.

Dwayne Johnson, John David Washington, Omar Benson Miller m.fl.
Dwayne "The Rock" Johnson i femte säsongen av "Ballers".
Dwayne "The Rock" Johnson i femte säsongen av "Ballers". Foto: HBO Nordic

Dwayne "The Rock" Johnson är utan tvekan en av världens största filmstjärnor just nu. Det kommer kanske därför inte som någon större överraskning att hans HBO-serie går i graven, sannolikt för att låsa upp tid i hans redan överfulla film-schema. Men det är faktiskt riktigt synd, eftersom mycket av hans bästa skådespel faktiskt skett under de fem säsongerna av Ballers.

"Ballers" har aldrig varit en serie om matcherna under en säsong av NFL, utan alltid låtit oss följa förhandlingarna av nya kontrakt, löner, förmåner eller olika former av problem med hälsa eller förmågan att följa vissa lagar. Den femte säsongen av Ballers är fortfarande allt det.

Men vi har kommit långt ifrån de första säsongerna när Spencer bara var en gammal pensionerad amerikansk fotbollsspelare, med hälsoproblem och en bekymmersam ekonomi. Han har spelat korten rätt under de tidigare säsongerna och sitter nu istället pensionerad på en paradis-ö, när frågan om att köpa och bli ägare för en NFL-klubb sätter igång början på slutet av Ballers.

"Ballers".
"Ballers". Foto: HBO Nordic

Vid sidan om Spencer får vi även ta farväl av Joe, Ricky, Jason och Charles i deras egna delar av världen inom och omkring NFL-livet. Det som är gemensamt för många av säsongens sidohistorier är att de alla har något att göra med skador eller hälsoproblem från tiden i NFL, vilket knyts ihop med Spencers "uppdrag" att göra något förebyggande åt detta under säsongen.

För någon som inte alls bryr sig om den högsta ligan i amerikansk fotboll, eller kritiken mot hur många av de gamla spelarna nu börjar dö i förtid samt drunkna i räkningar från alla operationer och sjukhusbesök, så kommer nog inte den femte säsongen att vara något för dig. Men då har du troligtvis inte sett de fyra tidigare säsongerna heller. Alla Ballers-fans kan däremot andas ut och känna sig nöjda med hur serien får ett värdigt slut.