Fakiren som fastnade i ett skåp (2018)

Fakiren som fastnade i ett skåp (2018)

• 1 tim 32 min
  • Äventyr
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 23:12 | Publicerad 16 augusti 2018 kl. 16:08

"Fakiren" är en färgsprakande och underhållande resereklam.

"Fakiren som fastnade i ett skåp" bjuder på färgsprakande underhållning. Här finns en hel del roliga scener, men också långa partier som mest känns som påkostad resereklam. För att inte tala om huvudrollens evinnerliga fixering vid IKEA.

Ken Scott
    Luc Bossi, Jon Goldman, Romain Puértolas (Förlaga)
    Dhanush, Bérénice Bejo, Erin Moriarty, Barkhad Abdi m.fl.

Fakiren som fastnade i ett skåp.

Aja (Dhanush) lever ett fattigt liv i Mumbai tillsammans med sin sjuka mamma. Dagarna spenderar han med att ficktjuva och uppträda på gatorna med olika trolleritrick. Drömmen om att resa till Paris och söka upp sin pappa blir snart verklighet. Parisbesöket inleds med en vistelse på IKEA, vars sortiment Aja har varit fixerad vid sedan han kom över en katalog i sin barndom.

På varuhuset blir han blixtförälskad i Marie (Erin Moriarty) och de ska ses nästa kväll vid Eiffeltornet. Luspank som han är, bestämmer sig Aja för att spendera natten i ett IKEA-skåp. Detta blir startskottet på ofrivilligt äventyr. Snart vaknar han upp i lastbil vid den engelska gränsen och måste snabbt ta sig tillbaka till Paris. Något som visar sig vara lättare sagt än gjort.

Fakiren som fastnade i ett skåp bjuder på en stor variation av färgsprakande underhållning. Under Ajas färd tillbaka till Paris tas vi på omvägar över hela världen och får bekanta oss med allt från pirater till musikaldansande poliser till läskiga konsthandlare. Tänk dig ett "Forrest Gump-äventyr" sponsrat av turistbyråer och IKEA. Precis som i Forrest Gump funkar också de komiska inslagen bättre än de dramatiska.

Dhanush gör en stabil insats som Aja och han skiner i de mer lekfulla scenerna – exempelvis när han bjuder på en fantastisk dansuppvisning på en italiensk nattklubb. Däremot fungerar han med nöd och näppe när vi ska tycka synd om honom. Kanske är det inte heller skådespelarens fel, utan snarare karaktären. Aja är helt enkelt inte särskilt välskriven.

I ett äventyr som detta spelar det kanske inte heller någon större roll att huvudrollen är lika djup som ett A4. Vad som är "Fakirens" största problem, är hur tacksamt allt faller på plats i de avslutande minuterna. Hur allt byggs upp för något som löser sig så fruktansvärt enkelt. Likväl, trots sina brister, bjuds vi på en underhållande historia som fungerar gott för stunden.