Clouds. Foto: Disney+

Clouds (2020)

• 2 tim 1 min
  • Disney+
Uppdaterad 05 oktober 2021 kl. 21:10 | Publicerad 17 oktober 2020 kl. 14:10

Coming of age-film som berör på djupet.

För Disney är det inte främmande att göra halvmärkliga sci-fi-filmer för ungdomar. Därför tänkte jag att filmen "Clouds" skulle vara något liknande, uppe bland molnen. Istället fick jag se en kärleksfilm som berörde mer än väntat.

Justin Baldoni
    Kara Holden, Casey La Scala, Patrick Kopka
    Fin Argus, Sabrina Carpenter, Madison Iseman, Neve Campbell m.fl.

Clouds är baserad på Zach Sobiechs livshistoria och kamper. Tonårige Zach är nästan som de flesta tonåringarna i USA. Han gillar att spela TV-spel, hänga med vänner och titta på snabba bilar. Den stora skillnaden med Zach är att han är cancersjuk och har länge varit. En dag får han beskedet om att cancern har spridit sig och att han bara har månader kvar att leva.

För hans familj kommer beskedet som en hård smäll, men för Zach blir det en nystart. Han bestämmer sig för att följa sina drömmar och göra det han alltid velat göra - spela in ett musikalbum med sina egna låtar. Tillsammans med sin bästa vän Sammy börjar de en dag spela in hans låtar och lägga upp på internet. Ingen vet då hur stora de kommer att bli.

Känslosamt och fint trots klichéer.

Inledningsvis känns det som att regissören Justin Baldoni har samlat alla klichéer och kärnbitar från varje populär coming of age-film som någonsin gjorts. Bland annat hans egna snyftare Five Feet Apart. I den och Förr eller senare exploderar jag hittar vi ingrediensen med den dödligt sjuke tonåringen, sedan plockas några romantiska bitar från Spectacular Now och, som grädden på moset, musikdelar från Midnight Sun och A Star Is Born. Det hela känns som ett trist hopkok av tidigare filmer som gått hem. Men det visar sig vara mer än så.

Allt eftersom filmen utvecklas så möts vi av ett djup och en varm och behaglig känsla. Det hela utvecklar sig till en fin och känslosam historia med ett par förvånansvärt bra skådespelarinsatser. Trots den tragiska handlingen om den cancersjuke och döende Zach så är det ändå en rätt trivsam film med hög feelgood-faktor. Jag sitter rent av och njuter, eller kanske snarare myser i soffan framför filmen, trots att stackars Zach blir allt mer sjuk och närmare döden. Sen gör det inget att sångerna är så förbannat trallvänliga.

Filmens tre huvudrollsinnehavare, Fin Argus (Zach), Sabrina Carpenter (Sammy) och Madison Iseman (Amy), imponerar vid ett par riktigt tunga och känslosamma scener, som till och med får mig att fälla ett par tårar. Dessutom lyckas de få fram en vacker och trovärdig kemi mellan varandra som bidrar till det känslosamma som genomsyrar filmen.

Trots att det känns som att man sett filmen på förhand på grund av alla klichéer och bitar från tidigare filmer, så är Clouds en mysig och fin upplevelse med mycket känslor. Det är inte den bästa kärleksfilmen eller coming of age-filmen för tonåringar eller yngre vuxna, men det är en film som helt klart är värt att se. Och om man skulle få för sig att se den så uppmanar jag verkligen till att se klippen i eftertexterna.

Spana också in vår lista med de bästa filmerna på Disney Plus!