07 september 2022 kl. 18:09

En välgjord inblick i Galenskaparnas galenskaper

Snart är det biopremiär för "Det ska va gôtt å leva - En film om Galenskaparna After Shave". Filmtopps Eric Diedrichs tycker att den är värd din tid.

Anna Hammarén, Håkan Hammarén, Rasmus Ohlander
    Anna Hammarén
    Claes Eriksson, Anders Eriksson, Kerstin Granlund m.fl.

Galenskaparnas värld är en rätt udda värld, det vet alla som har sett favoriter som Leif (1987), Macken (1990) och Stinsen brinner… filmen alltså (1991). Nu är de förvisso minst lika kända för sina uppsättningar som sina filmer/TV-serier, men eftersom jag personligen har en närmare relation till den sistnämnda kategorin väljer jag att lyfta fram den.

Vad som utmärker Galenskaparna är i mitt tycke motstridigheten i Claes Erikssons manus. Samtidigt som humorn är snäll pekar den ändå ut människans inte alltid så smickrande egenheter. Samtidigt som det är "bonnigt" är det ofta också "smart". Därtill har vi de många gånger träffsäkra låtarna, som ironiska Man ska ha husvagn och Monty Python-aktiga Det ska va gôtt å leva.

Galenskaparna - Det ska va gôtt å leva
Claes Eriksson i "Galenskaparna - Det ska va gôtt å leva". Foto: Scanbox Entertainment.

Tvingade brorsan göra film

I den nya dokumentären Det ska va gôtt å leva - En film om Galenskaparna After Shave får vi en inblick i vad som har utgjort och format den svenska humorgruppen under åren. Störst fokus läggs givetvis på bröderna Claes och Anders Eriksson, som tillsammans med Kerstin Granlund utgör gruppens kärna. Trots att vi sedan tidigare visste att Claes är hjärnan bakom det mesta, är det väldigt kul att höra honom läsa arkiverade skämt och berätta sin historia – från början.

Ett favoritinslag är hur Claes som liten tvingade brorsan att vara med i sina 8mmfilmer och sedan satt och skrattade åt dem själv utan att någon visa upp dem för någon annan. Företagsam som han var såg han även till att teckna kontrakt med alla i hemmet.

Galenskaparna
Anders Eriksson, Kerstin Granlund, Claes Eriksson. Foto: Scanbox Entertainment.

Hade gärna fått vara längre

Det är någonstans Claes Erikssons otröttliga optimism och drivkraft som gör dokumentären fascinerande. Det spelar ingen roll hur motigt allt är, hur lite pengar de initialt omsatte – han var fast besluten att slå igenom och lyckades. Han är även öppen för att Galenskaparna står för "lätt underhållning" och ser inget fel med det. Vad som är objektivt bra, måste trots allt vara det som flest tycker om, menar han. En bit in i dokumentären börjar även medlemmarna i a cappella-gruppen After Shave medverka. Det är alldeles uppenbart vilken viktig kraft dessa sångfåglar var för att sprida Galenskaparnas popularitet.

Det ska va gôtt å leva- En film om Galenskaparna After Shave är en välgjord dokumentär om en av Sveriges största humorgrupper. Själv hade jag gärna fått veta mer om deras filmer och hur de lyckades med den vansinniga logistiken att sköta sina teateruppsättningar parallellt. Likaså hade jag velat veta mer om hur de först hanterade sitt kändisskap, något som endast nämns i förbifarten. Vem vet, kanske släpps det en längre version som TV-serie. Låt oss hålla tummarna, berättelsen om Galenskaparna skulle tjäna på det.

"Det ska va gôtt å leva - en film om Galenskaparna After Shave" har biopremiär den 9 september.