Recension: Sjölyckan (säsong 4)

Sjölyckan - en komedi med sommarkänsla

I säsong fyra av "Sjölyckan" återser vi familjen Kling och deras upptåg på ön Ormskär. Serien ger fortfarande en skön sommarkänsla och bör ses av alla som gillar svenska komedier.

Björn Öberg, Jacob Seth Fransson, Niclas Carlsson
    Erik Hulkvist
    Hans Mosesson, Henrik Schyffert, Malin Cederbladh, Gustaf Hammarsten, Shima Niavarani, Marianne Mörck, Lancelot Ncube

Sommarkänsla och igenkänningsfaktor

I säsong fyra av  Sjölyckan ser vi åter igen familjen Kling i sommarhuset ute i Stockholms skärgård. Men förändringar sker titt som tätt både för familjen och Ormskär. Till exempel har det börja komma influencers till ön, något som Söderberg (Marianne Mörck) tar i akt att utnyttja genom att höja priserna i butiken. Rille (Gustaf Hammarsten) går igenom sitt egna karaktärsark när han får reda på att han är glutenintolerant, något han inte vill tro på då han just har hittat en kärlek till brödbakning.

Patriarken Berndt (Hans Mosesson) skriver över Sjölyckan till barnen Klara (Malin Cederbladh) och Tomas (Henrik Schyffert) då han känner att det blir svårare att ta hand om huset med åldern. Trots det ska han ändå ha sista ordet om förändringar som sker runt huset. Allt detta händer i bara första avsnittet och mycket mer tokigheter kommer att drabba familjen i resten av säsongen.

Recension Sjölyckan säsong 4

Det svenska sommarminnet vi behöver under långvintern

Det är nu april månad men i många delar av Sverige hänger vintern kvar med snön som faller dagligt för vissa. Som en av de insnöade med längtan till sommaren var Sjölyckan säsong 4 en välkomnande glimt till vad som komma skall. Att få sitta på bryggan med familjen och äta frukost på altanen varje morgon är något man må fantisera över när man tittar ut över snön. Men, om man får leva igenom någon fiktiv familj står familjen Kling högt upp på listan just nu.

Svensk humor med moderna inslag

Den svenska sitcom-humorn som faktiskt är ganska kännetecknande för oss svenskar fungerar utmärkt i Sjölyckan. Vardagliga och aktuella konversationer presenteras med lite sarkastisk torrhet och man kan känna igen att man har haft liknande konversationer om till exempel skärmberoende och diagnos-googling. Trots det blir det faktiskt roligare när det presenteras av kära rollfigurer i rutan. Det globala fenomenet TikTok nämns i serien och svengelska används här och där, men det känns aldrig påtvingat och låter aldrig som att det skrevs med i manuset bara för att låta “hippt”.

Om man gillar lättsamma komedier och längtar efter den svenska sommaren är Sjölyckan säsong 4 något man inte bör missa.

“Sjölyckan” säsong 4 har premiär 1 april kl 21.30 på TV4 och TV4 Play samt på C More.