Headhunters (säsong 1)

• 6 x 44 min
  • Thriller, drama
  • C More
09 oktober 2022 kl. 18:10

Vass prequel till Nesbøs roman

Titeln är troligtvis rätt bekant för många. Serien handlar nämligen om vad som hände innan Jo Nesbøs roman Headhunters, som tidigare har filmatiserats. Oavsett om du sett filmen eller inte så är C Mores första norska serie en sevärd historia.

Geir Henning Hopeland
    Axel Bøyum, Martin Wallström, Ingrid Gjæver, Mikkel Bratt Silset m.fl

Roger Brown behöver pengar och det snabbt. Genom att göra det han är bäst på, ljuga, så lyckas han lura till sig ett jobb som headhunter. Men lögnerna och manipuleringen slutar inte där. Han fortsätter att ljuga och manipulera sig både till kärlek och framgångar i yrkeslivet. Men som så ofta så leder lögner till konsekvenser. För Browns del kommer de i formen av en brittisk mördare som är ute efter honom.

Samtidigt drar han igång en sidosyssla bredvid jobbet som Headhunter. Tillsammans med vännen Ove gör han upp en plan om att stjäla och byta ut dyra konsverk till falska kopior. Konststölderna underlättas genom kunduppgifter som han får ut genom jobbet som huvudjägare. Men i takt med att han fortgår med planerna hamnar han i en dödlig katt-och-råtta-jakt där han konstant är i skottgluggen.

Välskriven serie som har allt.

Det är inte bara svårt, utan nästan omöjligt att kategorisera Headhunters i en genre. Serien är nämligen lite av allt. Här finns inslag av krim, humor, drama och allt du kan tänka dig. I en intervju med Filmtopp liknade seriens ena huvudrollsinnehavare Martin Wallström Headhunters med en norsk femrättersmeny. En mycket bra liknelse för denna välskrivna serie som har allt en serie ska ha och lite till. Norrmännen imponerar helt enkelt med ännu en högklassig serie, som får en att både skratta och sitta som på nålar.

Headhunters lyfter på riktigt när spänningen vrids upp och när humorn blir extra mörk. Och precis som alltid är norrmännen inte rädda för att göra scener extra blodiga. Att också sömlöst kunna hoppa mellan lättsam humor, mörk thriller och intressant drama är både imponerande och något som man lyckas väl med.

I serien får vi möta en hel del intressanta karaktärer som alla har en viktig roll. Några av dem kan dock kännas lite onödiga att följa – på grund av seriens höga tempo hinner vi  inte riktigt lära känna dem ordentligt. Säsongens mest intressanta och underhållande rollfigur är helt klart Roger Brown som elegant spelas av Axel Bøyum. Även om han är både manipulativ och rätt obehaglig lyckas han vinna ens sympati. Obehaglig kan även Martin Wallströms rollfigur Jon-Christian Wiklund beskrivas som. Också han imponerar i den mycket underhållande serien.

"Headhunters" är en serie som till stor del påminner om sin filmatiserade föregångare. Om du gillar filmen eller boken borde du helt klart se den, och om du inte sett eller läst berättelsen innan väntar en ordentlig åktur med Roger Brown.