Recension: The Last Thing He Told Me (säsong 1)

• Apple TV+
14 april 2023 kl. 14:04

Småsömnig men välspelad deckare

Jennifer Garner frontar Apples nya TV-serie "The Last Thing He Told Me". Trots bra skådespel lyfter sällan helheten, menar Filmtopps Eric Diedrichs.

Laura Dave, Josh Singer
    Jennifer Garner, Angouire Rice, Nikolaj Coster-Waldau m.fl.

Mellan 2001 och 2006 spelade hon huvudrollen i J.J. Abrams actiondrama Alias –  nu är Jennifer Garner tillbaka i TV-serievärlden för första gången på 17 år. Däremellan har det givetvis blivit en hel del uppmärksammade filmroller, där kanske min personliga favorit är det lilla mästerverket Juno (2007).

I The Last Thing He Told Me, som har vissa likheter med nämnda Alias, ställs Hollywoodstjärnan, i rollen som Hannah, inför ett mystiskt och potentiellt livshotande scenario när hennes make (Nikolaj Coster-Waldau) plötsligt försvinner och polisen knackar på dörren. Han anklagas för att ha varit inblandad i ett omfattande företagsbedrägeri, men Hannah anar ugglor i mossen. Tillsammans med sin 16-åriga styvdotter Bailey (Angourie Rice) beger hon sig ut på en fartfylld jakt på sanningen samtidigt som hon måste knyta in till ett barn som aldrig har velat ha henne i sitt liv.

The Last Thing He Told Me
Angourie Rice och Jennifer Garner i The Last Thing He Told Me. Foto: Apple TV+

Jennifer Garner sliter framför kameran

Serien baseras på Laura Daves bästsäljande roman Det sista han sa (2021) och har omarbetats av hennes make Josh Singer (Spotlight, The Post) till TV-serieformat. Men trots Singers uppenbara fascination för realistisk spänning, blir det sällan riktigt spännande. Det första avsnittet innehåller en del slarvig exposition och övertydliga plot points – reliker från en den gamla, betydligt mindre sofistikerade, TV-världen. Tack och lov blir det bättre redan i andra avsnittet och slutet – även om resan tid är omotiverat utdragen – bjuder faktiskt på en tänkvärd upplösning.

Den stora anledningen att fortsätta titta har dock ingenting med handlingen att göra utan huvudrollsinnehavarna. Jennifer Garner sliter framför kameran och lyckas som oftast övertyga (lite odynamiskt blir det emellanåt), men framförallt gillar jag att följa utvecklingen i Hannahs och Baileys relation, mycket tack vare skådespelarnas kemi. Det ska bli spännande att se vad Angourie Rice, som fick sitt genombrott i rollen som Holly i The Nice Guys (2016), har att erbjuda framöver. För nog har hon talang allt.

"The Last Thing He Told Me" finns nu att streama på Apple TV+.