Recension: Swarm (Säsong 1)

• 7 x 35 min
  • Drama, Thriller, Skräck
  • Amazon Prime
Oskar Gustavsson Klingenstierna
18 mars 2023 kl. 14:03

Dominique Fishback som fanatiskt fan

Det bjuds på psykologisk skräckthriller när Amazon Prime Video serverar en ny miniserie som verkligen inte sparar på krutet. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett de tre första avsnitten och vill gärna se mer.

Donald Glover, Janine Nabers.
    Dominique Fishback, Chloe Bailey, Nirine S. Brown, Billie Eilish m.fl.

Dominique Fishback, kanske mest känd från Judas and the Black Messiah (2021), spelar den introverta Dre, som i den första scenen febrilt försöker boka biljetter till en konsert. Med andan i halsgropen inser hon att hon lyckats få biljetter på första raden. Artisten som ska uppträda är Ni’Jah och självklart ska upplevelsen delas i appen Swarm, där personer kan dela med sig och skryta om sina upplevelser. I rollen som hennes syster ser vi Chloe Bailey, mest känd som sångerska, som här får visa prov på skådespeleri i rollen som Dres syster Marissa.

Swarm. Foto: Courtesy of Prime Video

Tillvaron vänds upp och ner

Dre ägnar dagarna åt att hänga med polarna där det klassiska snacket rullar på. Hon försöker be sin syster att lämna pojkvänen Khalid (Damson Idris), men det utvecklar sig tyvärr till att systern åker i väg och lämnar en gråtandes Dre. Räddningen blir Ni’Jahs musik och det är där serien verkligen sätter i gång. Efter en lyckad utekväll kommer hon hem och upptäcker något förfärligt. Det är gripande och visar prov på seriens genrebredd.

På klassisk Hitchcock-manér befinner sig Dre i någon alternativ verklighet där personerna runt omkring henne till viss del förnekar hennes identitet. Hon är heller inte speciellt smidig när det kommer till att smälta in. Räddningen, eller hennes förkastelse, blir hennes stora dyrkan till Ni’Jah, som inte helt utvecklas och förklaras under de första avsnitten. Några avsnitt in blir fanmanin en annan, mer åt det sektlika hållet, där Dre inte är rädd för att äventyra sitt goda rykte genom att ta till våld mot dem som kommer i hennes väg.

Det går absolut att tolka in ett feministiskt perspektiv där uppdelningen mellan de kvinnliga och manliga karaktärerna är tydlig. Männen skildras med stor skepsis och fruktan medan kvinnorna lyfts fram som kraftfulla med Dre i spetsen.

Swarm

Korta avsnitt med drag åt indiefilm

En fördel med serien är att avsnitten är relativt korta, vardera landar på cirka en halvtimme, där manusförfattarna fyllt varje avsnitt med en egen liten episodisk story. Det går en tid mellan varje avsnitt och Dre förflyttar sig till andra miljöer där vi får lära känna nya karaktärer samtidigt som hennes liv dessvärre bara blir mer destruktivt. Serien har definitivt drag åt indiefilm med en närvarande realism och avskalade miljöer men som under stundom rör sig åt det surrealistiska.

Samtliga sju avsnitt av ”Swarm” finns att streama på Amazon Prime Video i detta nu.