Recension: Truth Seekers (säsong 1)

• Amazon Prime
07 november 2020 kl. 10:11

Underhållning och skräck går sida vid sida.

Nick Frosts och Simon Peggs ”Truth Seekers” lyckas leverera både skräck och komedi, på ett effektivt och underhållande sätt med sin första säsong hos Amazon Prime.

Nick Frost, Simon Pegg, Nat Saunders m.fl.
    Nick Frost, Simon Pegg, Malcom McDowell, Samson Kayo m.fl.

Skådespelarna och manusförfattarna Nick Frost och Simon Pegg har sedan långfilmen Shaun of the Dead släpptes, för drygt 15 år sedan, bevisat gång efter gång att de har en oslagbart härlig kemi framför kameran. Något Amazon Prime givetvis redan hade koll på när man lade beställningen av den första säsongen av Truth Seekers, som effektivt blandar skräck och komedi – utan att komma i vägen för varandra.

Handlingen kretsar kring Gus Roberts (Frost), den bäste bredbandsinstallatören på SMYLE, landets största mobiloperatör och bredbandsleverantör. Vid sidan om sitt arbete hobby-driver Gus även en liten skruttig YouTube-kanal, Truth Seekers, där han jagar och undersöker olika övernaturliga händelser. När hans chef (Pegg) plötsligt parar ihop honom med praktikanten "Elton John" (Samson Kayo) så befarar Gus att hobbyn kommer att bli lidande – men istället visar det sig att Elton har en fallenhet för att hamna i läskiga och övernaturliga situationer. Och ja, det kommer ett riktigt roligt skämt om Lionel Richie under säsongens gång med...

Frost har själv poängterat att nyckeln med att göra en bra skräckkomedi är att inte förringa skräcken med komedi – utan att ta de läskiga delarna på största allvar och låta komedin existera vid sidan av det. Vi bjuds med andra ord inte på någon Scary Movie-aktig serie här, utan budgeten tycks ha lagts på att få de övernaturliga bitarna att kännas så naturligt läskiga som möjligt, men där de större karaktärerna vi får följa däremot är härligt överdrivna i sig.

Varje avsnitt består av blott 30 minuter och med sina totalt åtta avsnitt under den första säsongen så är det en riktigt bingevänlig serie. Inledningsvis tycks avsnitten vara mer eller mindre fristående från varandra, där Gus och Elton ”löser” olika övernaturliga problem – samtidigt som de installerar bredband i världsklass.

Men under säsongens andra halva knyts alla avsnitt ihop på ett prydligt sätt. Det är däremot relativt enkelt att gissa sig fram till de olika vändningarna i storyn, men underhållningen är tillräckligt behaglig för att göra säsongen sevärd ändå.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!