18 oktober 2020 kl. 16:10

Intresseväckande och kusligt fast med halvdana skräckinslag.

Hade de inte varit för de halvdana skräckinslagen, skulle ''Black Box'' utan tvekan kvalificera sig för toppbetygen. Hur som helst är detta ändå en smart och spännande film med en kuslig premiss.

Emmanuel Osei-Kuffour
    Emmanuel Osei-Kuffour, Stephen Herman
    Mamoudou Athie, Phylicia Rashad, Amanda Christine, Tosin Morohunfola m.fl.

Det har sedan länge lockat regissörer och manusförfattare att utforska konceptet virtuell verklighet. Alltifrån tidiga, väldigt bra filmer som Paul Verhoevens Total Recall (1990), Kathryn Bigelows Strange Days (1995) och Alejandro AmenábarOpen Your Eyes (1997), till moderna pärlor som Source Code (2011) av Duncan Jones samt Patrick Somervilles hänförande Netflix-serie Maniac (2018). Det går verkligen att ta avstamp i ämnet på flera olika sätt, vilket resulterat i bland annat de varierande verken nämnda ovan.

Regissören Emmanuel Osei-Kuffour är tillsammans med manusförfattaren Stephen Herman nästa i raden att utforska temat. Genreformatet de valt att göra det i får beskrivas som science-fiction, men för ovanlighetens skull finns här också inslag av skräck, vilket känns uppfriskande.

En stor del av filmen utspelas i Nolans (Mamoudou Athie) undermedvetna. Under uppsyn av läkaren Lillian (Phylicia Rashad) behandlas han för minnesförlust, som orsakats av skallskador i en bilolycka där hans fru tragiskt förolyckades. Med avancerad teknologi låter Lillian honom återuppleva viktiga minnen virtuellt, för att träna hans hjärna och få den att minnas bättre. Ena stunden är han tillbaka i kyrkan på sin bröllopsdag, i andra med sin fru och dotter en sen kväll i lägenheten.

Black Box är en film som på ett snillrikt sätt utforskar hur minnen kan manipuleras och förvrängas. När Nolan färdas genom sina minnen är ansiktena på alla runtomkring honom suddiga – bokstavligen – och när han står framför vem han tror är sin fru, har hon fullt av blåmärken på ena armen. Konstigt, inte har väl han någonsin misshandlat henne? Och lägenheten de är i, inte har han något minne av att ha bott där? För Nolan blir saker och ting mer tvetydiga. Filmen tar en oväntad vändning, som inte bör avslöjas här.

När teknologin inte längre har begränsningar.

Black Box (2020). Foto: Amazon Prime

"Black Box" är en intresseväckande film som utspelar sig i en tid där teknologin inte längre har begränsningar. Den leker med tanken att själen är fristående från kroppen. Om kroppens funktion havererar, kan det som utgör vårt inre med enkelhet föras över på en datafil och sedan återställas i annan skepnad. Detta är en kuslig idé som Emmanuel Osei-Kuffour använder skickligt i sin film. Dock inte som grund för att ställa existentiella frågor, utan snarare som berättartekniskt element för att berätta en thriller med oväntade vändningar.

Skräckinslagen består i huvudsak av en krälande, människoliknande figur som hemsöker Nolan i hans minnen. Jag måste säga att det blir lite väl effektsökande och upprepande när den gång på gång dyker upp. Halvdant datoranimerade figurer, tänkta att visualisera någon form av hot mot huvudkaraktären fick jag mer än nog av i usla Det: Kapitel 2 (2019).

Utöver det uppskattade jag filmen. Den höll mig frågande och tappar aldrig fotfästet. Dessutom är det alltid kittlande skrämmande med filmer som, oavsett hur osannolikt det känns i stunden, målar upp en bild av vad som skulle kunna vara framtidens teknologi.

För fler recensioner --> Scrolla vidare! Se också senaste nytt på Amazon Prime Video!