David Bonneville

Intervju: David Bonneville, nominerad regissör för Ingmar Bergman-priset

Nathalie Leth
Uppdaterad kl. 16:02 | Publicerad 07 februari 2021 kl. 16:02

Den portugisiske regissören hyllar Ingmar Bergman och talar om sin egen kreativa process. "Slutprodukten blev ett kraftfullare odjur".

"The Last Bath" är en av de filmerna under Göteborg Film Festival som nominerats till Ingmar Bergman-priset. Ingmar Bergman själv satt i juryn fram till sin död år 2007. Denna världsberömda och folkkära filmikon har varit en viktig filmgestalt för den nominerade regissören David Bonneville.

– Jag minns tydligt vilken inverkan Ingmar Bergmans film Persona (1966) hade på mig under mitt första läsår på universitet. Jag blev helt förvirrad, jag antar att de flesta känner på samma sätt, även om de ser om den fler gånger. Det som lockar mig till Bergman är hans förmåga att inkapsla en hög grad av tvetydighet och abstraktion samtidigt som berättelsen genomströmmas på ett lockande sätt. Hans filmer är gripande från början till slut. Det är mästarens smarta användning av underliggande psykologi. Bergmans filmer är rika på existentiella teman som kärlek, familjeförhållanden, sexualitet, religion och död. Allt på ett obehagligt intimt sätt. Han lyckas alltid skapa nyanserade mikrokosmos som är utmanande.

En bild ur filmen Persona, en film som påverkade portugisiske regissören David Bonneville
En bild ur filmen Persona, en film som påverkade portugisiske regissören David Bonneville.
Foto: AB Svensk Filmindustri.

MER LÄSNING: Alla Ingmar Bergmans filmer rankade!

The Last Bath är en film med subtila undertoner, att framföra det är en av David Bonnevilles största utmaningar som manusförfattare.

– Jag skrev The Last Bath i ett samarbete med filmskaparen Diego Rocha. Som i de flesta av mina tidigare verk, ville jag ge publiken plats för att tolka olika aspekter av filmen, även de som inte påverkar premissen. Vissa delar och element av det som skett innan filmberättelsens startpunkt är inte uttryckliga, även om jag ger tillräckligt med ledtrådar för att människor ska kunna räkna ut dem.

David Bonneville talar om för oss vad som händer med filmens vision när den går från papper till kamera.

– Under själva filmningen måste du göra en kompromiss mellan vad du föreställde dig medan du skrev manuset och vad som är möjligt att uppnå med den rekvisita, de skådespelare och den tid du har. Några av av klippen från filmen blir så starka att visionen jag hade från början bleknar i jämförelse. Då ler jag för att den faktiska färdiga produkten blev ett mycket kraftfullare ”odjur”.

Bild på filmens karaktär Alexandre i badkaret i The Last Bath
Bild på filmens karaktär Alexandre i badkaret i The Last Bath

Den pris-nominerade regissören är lycklig över slutresultatet som till slut blev The Last Bath:

– Alla de olika elementen i "The Last Bath" bildar den enhetlighet jag strävar efter att uppnå. Det var en mycket lång process, det tog en evighet att komma i mål, men det var väl värt allt ihärdigt arbete.

Med det tackar vi David Bonneville och önskar honom lycka till på prisutdelningen.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL