Felix Herngren

Exklusiv pratstund med Felix Herngren

Filmtopp
Uppdaterad 14 januari 2020 kl. 15:01 | Publicerad 01 januari 2020 kl. 00:01

Felix Herngren om sin dramakomedi om dödshjälp.

När Filmtopp besökte inspelningen av den stjärnspäckade dramakomedin ”Dag för dag”, fick vi en exklusiv pratstund med filmens regissör – Felix Herngren. Vi pratade om hur man på bästa sätt kombinerar humor och allvar och vikten av att ha rätt skådespelare för att lyckas med det. Om värdet av att låta filmen vara öppen för publiken. Och vad innebär det egentligen att ta sig an ett så tungt ämne som aktiv dödshjälp.

Tillfället kunde inte ha varit bättre. Under en osedvanligt grå eftermiddag, när allt tycks gå på rutin och man inte har något att se fram emot, fick Filmtopp den upplyftande möjligheten att besöka inspelningen av den kommande dramakomedin Dag för dag. För filmälskare finns det nämligen inget bättre än att få vara där filmmagin uppstår.

De meriterade skådespelarna Sven WollterTomas von BrömssenMartina HaagWilliam Spetz och Marianne Mörck utgör rollerna i en generationsöverskridande grupp som i en husbil beger sig mot en dödshjälpsklinik i Schweiz, för att uppfylla en äldre mans sista önskan. Passa också på att läsa vårt reportage från inspelningen här.

Efter att ha suttit i kulisserna och betraktat inspelningen av ett antal scener som utspelar sig i husbilen, fick Filmtopp den exklusiva möjligheten att sitta ner med filmens regissör – Felix Herngren. Trots en lång inspelningsdag, som kantats av tekniska besvärligheter och förseningar, var han på väldigt gott humör och gav oss en givande inblick i arbetet med filmen.

Vi började med att fråga om Dag för dag skiljer sig tonmässigt från det som Felix Herngren tidigare varit med och regisserat – exempelvis Solsidan (både serien och filmen) och Enkelstöten.

– Den har en betydligt allvarligare tematik än tidigare filmer, säger Felix. Även om Solsidan-filmen bitvis var allvarlig med skilsmässa, barnlöshet och död, är det nu ett snäpp mer dramatiskt och svart.

Felix poängterar att den mörkare tematiken inte inneburit att humorn, som är ett genomgående element i allt han skapar, har uteblivit.

– Tittar man på enskilda scener, är filmen minst lika rolig. Det är verkligen fortfarande en komedi, till stor del. Jag tycker filmen mår väldigt bra av att se humorn i det mörka.

”Jag är mer intresserad av historier än av budskap”.

Alla som har sett något av det som Felix Herngren har regisserat, vet att han är bekväm med att skildra allvarliga saker ur ett mer humoristiskt perspektiv. Felix understryker dock hur viktigt det är att humorn inte ska kännas konstruerad eller påklistrad, och belyser Tomas von Brömssens insats i filmen.

– Han spelar en dement person som hela tiden glömmer bort saker, var han är och vad som ska hända, men framförallt att hans bästa vän ska ta livet av sig för att han är dödssjuk. Det blir ju tragiskt, men också väldigt komiskt. Tomas har en förmåga att balansera det där.

Att göra en komedi om dödshjälp, känns det som ett minfält att gå längsmed? 

– Minerna är när skådespelarna försöker vara roliga och man känner det som publik. Men om de blir roliga på grund av att de är i situationen, och utifrån sin karaktär har en viss inställning till denna situation, då får de fram en humor som inte känns framtvingad.

Dödshjälp är ju ett tema som inte skildrats ofta på film. Finner du någon spänning i att utforska detta? 

– Som filmare är jag intresserad av historier kanske mer än budskap, så att säga. Med den här filmen vill jag öppna upp människors tankar kring ämnet mer än att berätta om hur man ska förhålla sig till det.

Så mer som en diskussionsstartare än ett ”statement”? 

-– Det tycker jag absolut! Jag är allergisk mot filmer som försöker berätta en åsikt hur jag som publik ska tycka om någonting. Alla tycker olika, och vill man få någon att ändra åsikt från någonting de flesta i världen tycker är fel, då måste man göra det med respekt för alla åsikter. Ska man få någon att byta åsikt är det dummaste man kan göra en propagandafilm.

– Om man ska få en film att betyda något för människor, måste filmen vara öppen för publiken. Det som jag tycker är häftigt med film är att man i bästa fall kan få folk att sjunka in i någons öde och därigenom få nya insikter i sitt eget liv.

”Jag kände mig mogen för projektet”.

Gänget bakom Dag för dag.
Foto: SF Studios.

Manuset som ligger till grund för "Dag för dag" är skrivet av Tapio Leopold efter en story av William Spetz och Martina Haag. Felix Herngren berättar om hur han blev berörd så fort han läste det första manuset.

– Jag kände att det berörde både livet, döden och kärleken, dessa väldigt starka grundstommar. Jag kände mig mogen att ta mig an ett sådant projekt.

Vidare berättar Felix om hur han såg möjligheten att ta in olika generationers skådespelare i samma projekt. Sven WollterMarianne Mörck och Tomas von Brömssen blev därför snabbt inkopplade och utgör huvudrollerna i filmen, tillsammans med William Spetz och Martina Haag. Felix, som tidigare har arbetat med Marianne Mörck i tv-serierna Bonusfamiljen och Sjölyckan, belyser hennes skådespel.

– Hon har är en otrolig komisk talang. Hon är nästan huvudpersonen bredvid Sven Wollter. Balansen dem emellan är väldigt fin.

Det låter synnerligen som en bra kombination. För alla som är fans av Sven Wollter och Tomas von Brömssen kan vi också meddela att detta är första gången de spelar mot varandra i en svensk film sedan Bo Widerbergs Mannen från Mallorca (1984).

Vad kan vi förvänta oss av deras spel? 

– De har ett otroligt samspel, och båda är ju gamla filmrävar. Jag märker det när jag regisserar dem, vilken koll de har på filmens värld. De är också enormt olika i känsla och energi.

Vår intervjutid har redan passerats, men Felix låter oss ändå se ett klipp med Wollter och Brömssen – ett smakprov på vad vi kan förvänta oss av dem i filmen. Vi blev inte besvikna.

Med det tackar vi varmt för att Felix Herngren tog sig tid att sitta ner med oss. Vi ser verkligen fram emot premiären av ”Dag för dag”, som förväntas landa på svenska biografer hösten 2020.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL