Atomic Blonde

Atomic Blonde (2017)

• 1 tim och 55 min
  • Action, thriller
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 13 juli 2017 kl. 16:07

Charlize Theron slår bokstavligen ett slag för jämställdheten i årets coolaste film

”När jag växte upp hade vi Stålmannen och Batman att se upp till. Det var allt vi pojkar och flickor hade”, berättade Wonder Woman-skådespelerskan Gal Gadot i samband med premiären av hennes hyllade film. Jämställdhetsfrågan i superhjälte-filmer har aldrig prioriterats och det har varit sparsamt med kvinnliga, heroiska förebilder på vita duken.

David Leitch
    Kurt Johnstad
    Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Bill Skarsgård m.fl.

Charlize Theron sitter i en bar i "Atomic Blonde"

I Atomic Blonde spelar Charlize Theron den brittiska MI6-agenten Lorraine, som skickas till Berlin i slutspurten av kalla kriget. Muren är inte många dagar från att rivas och överallt i stadens östra del samlas unga rebeller, som i protest konsumerar den västerländska populärkulturen — symbolen för individens frihet. Hennes uppdrag är att finna en klassificerad lista innan den hamnar i fel händer och på så vis stoppa kriget från att förlängas. Men Berlin är en lömsk stad där ingen går att lita på.

Charlize Theron är som gjord för rollen som den stenhårda blonda agenten Lorraine, och har en tidigare historia av att gestalta starka kvinnliga karaktärer på film. Vid första anblicken påminner skådespelerskan om en hybrid mellan Jason Bourne och Catwoman från The Dark Knight Rises med sina höga klackar och snabba nävar, men jämförelsen slutar där. Hon är betydligt mer hänsynslös och slaktar KGB-agenter (betydligt läskigare än Batmans fiender) som om de vore flugor. Ja, i princip alla som försöker korsa hennes väg möter samma öde. Den 41-årige sydafrikanen ska ha arbetat med projektet i fem års tid och visar upp en imponerande fysik.

Förutom Theron och McAvoy är ensemblen bred med namn som John Goodman, Toby Jones och svenske Bill Skarsgård. Han ger ett friskt intryck som upprorsmakare med tysk-engelska brytning.

Charlize Theron gör en hoppspark i "Atomic Blonde"
Charlize Theron spelar den stenhårda MI6-agenten Lorraine under kalla kriget.

Den gråa sterila skildringen av ett graffiti-bombat Berlin, som endast lyser upp när neonskenet från stadens alla lysrör nuddar Therons blonda kalufs, är läcker och skvallrar om ett samhälle i förfall. Invånarna går bara och väntar på att Fågel Fenix ska resa sig ur askan och driva ut kommunismen. Atomic Blonde är en visuell läckerbit, och den dystra bilden av den tyska huvudstaden är trovärdigt gestaltad. Filmen bygger på den grafiska novellen The Coldest City, men har även hämtat inspiration från den hyllade TV-serien Deutschland 83.

Actionsekvenserna är intensiva och väldigt autentiska, mycket tack vare utsökta panoreringar. Specialeffekterna är gjorda av det svenska företaget Chimney – ett av världens främsta bolag inom branschen – som har bidragit till Oscarsfilmer som Her, Tinker Tailor Soldier Spy och Searching For Sugarman.

2017 känns som hjältinnornas år. Wonder Woman var startskottet, men Atomic Blonde är betydligt coolare. Filmen platsar därmed på vår lista över en av årets bästa filmer.