Uppdaterad 04 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 22 juni 2017 kl. 16:06

I "Transformers: The Last Knight" ger Michael Bay publiken vad den vill ha

Michael Bay
    Art Marcum, Matt Holloway, Ken Nolan
    Mark Wahlberg, Laura Haddock, Anthony Hopkins m.fl.

Michael Bays senaste Transformers-film

Sommaren 1998 hade Michael Bays blockbuster Armageddon premiär. Kultfilmen om en grupp oljeborrare som blir utvalda att skydda jorden från en gigantisk asteroid, fick ett ljummet mottagande av kritikerna, men desto mer kärlek av fansen. Dessutom hyllades filmen för de storslagna specialeffekterna och den imponerande ljudbilden. Med en budget på 140 miljoner dollar fick storyn och karaktärerna ge vika för alla action-paketerade specialeffekter och sedan dess har Michael Bay i princip gjort samma film. Därför är den 52-årige regissören hånad av kritiker och filmbranschen, men uppskattad av fansen. Och så har det sett ut genom åren.

Regissörens senaste film, Transformers: The Last Knight, är en typisk Michael Bay-film med många explosioner och alla möjliga specialeffekter. Med en budget på över 260 miljoner dollar – det dyraste spektaklet i serien – är det föga förvånande att Bay väljer att ge publiken allt och lite till. Detta är ju trots allt hans kanske sista Transformers-film. För tio år sedan hade den första filmen premiär och mycket har hänt sedan publiken vilade ögonen på Megan Fox och Shia LaBeouf.

Mark Wahlberg i Transformers: The Last Knight
Mark Wahlberg är tillbaka i rollen som den heroiske Cade.

Nu har Transformers blivit olagliga på jorden och det pågår ett krig mellan människan och de utomjordiska varelserna. Den gode Optimus Prime — ledaren för rasen Autobots — letar efter sin hemplanet, medan antagonisten Megatron är försvunnen. Ondskan vilar återigen i bakgrunden och det gäller för de goda att finna sanningen i myten om kung Arthur, och på så vis förhindra apokalypsen. "Vi måste reparera vår planet. Vi måste samarbeta", säger Optimus Prime i en dyster tid av klimatförnekelse.

Ur den breda rollistan är Anthony Hopkins filmens behållning, som visar upp ett brett komiskt register av sällan skådat slag. Han påminner om en kaxig version av Batmans trogne betjänt Alfred. Det blir smått hysteriskt när han hyschar den engelska premiärministern och jag glömmer för stunden att skådespelaren tillagade och åt människor på 90-talet.

Trots att storyn nådde sitt antiklimax för länge sen envisas Michael Bay i vanlig ordning med att mata mig spymätt på specialeffekter. Utdragna actionsekvenser håller på i all oändlighet och fyller ut filmens långa speltid på knappt 2 timmar och 30 minuter. Men hardcore-fansen lär säkerligen bli tillfredsställda av alla visuella finesser.

Efter Armageddon har Michael Bay gjort samma film, gång på gång. Det har inte förändrats med Transformers: The Last Knight.