Farang (avsnitt 1-2)

• Drama, thriller
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 14:03 | Publicerad 10 mars 2017 kl. 18:03

Ola Rapace får svettas i C Mores nya originalserie Farang!

Ola Rapace, Louise Nyvall, Sahajak Boonthanakit m.fl.

Farang

Ola Rapace spelar bankrånaren Rickard, som tvingades lämna sitt kriminella liv i Sverige bakom sig efter att ha vittnat mot sina kumpaner i efterdyningarna av ett tio år gammalt rån. Vittnesmålet resulterade i ett pris på hans huvud och lever nu under skyddad identitet i Thailand. Han tvingades överge sin familj och vi tittare släpps in i handlingen när Rickards 15-åriga dotter, Thyra (Louise Nyvall), oväntat söker upp honom. Att komma för nära någon har alltid varit förknippat med att låta gamla spöken komma till liv, så han fortsätter att hålla sig undan. När dottern börjar umgås med en ung svensk kille, som råkar vara en knarklangare i trubbel, tvingas Rickard välja mellan att röja sin identitet och riskera sitt liv, eller på nytt riskera att förlora sin dotter.

C More har lyckats väva samman en spännande premiss, till stor del vilandes på Ola Rapaces breda axlar. Svenska produktioner känns alltför ofta onaturliga och krystade med ständiga "vem pratar ens så!"-suckningar från oss besvikna tittare. Farang är en serie jag har sett fram emot länge och verkligen har velat gilla. Själva upplägget med en svensk thriller i Thailand känns superintressant, speciellt med tanke på att Erik Leijonborg (Tusenbröder) återförenas med Rapace och regisserar ett gäng av avsnitten.

Under de inledande avsnitten visar det sig däremot att Farang är precis som vilken annan svensk thrillerserie som helst. Tyvärr. Kanske var det mina höga förhoppningar om en välskriven och naturligt agerad TV-serie med höga insatser som gjorde mig besviken, men ställer jag för höga krav? Sanningen är att Farang ändå är en väldigt vacker serie med en hel del nya och fräscha idéer. Thyra som karaktär är spännande, en överlevare så som sin far. Rapace är perfekt i sin roll och lär inom kort pryda hälften av tidningsomslagen vid kassan i din närbutik – han har åldrats väl och presterar bäst av samtliga skådespelare.

Ändå finner jag mig flera gånger sitta och sucka över "vem-pratar-ens-så" och "ologiska-luckor-i-hur-karaktärer-beter-sig". Bitvis känns det riktigt krystat, men lyckligtvis finns det där ändå hopp. Två mobilsamtal har under de inledande avsnitten ringts till Sverige och båda kommer garanterat att spela stor roll i kommande avsnitt. Far och dotter-relationen lär utvecklas ytterligare och förhoppningsvis kommer spänningen att öka i takt med att vi lär känna karaktärerna lite bättre. Jag ser fram emot de kommande avsnitten som definitivt har potential att höja betyget.