Recension: Taboo (avsnitt 1)

Tom Hardy i Taboo som dyker upp hos HBO Nordic inom kort. Foto: FX.

TV-serie: Taboo
Distributör: FX, BBC One
Skapare: Tom Hardy, Chips Hardy, Steven Knight
Med: Tom Hardy, Leo Bill, Oona Chaplin, Jonathan Pryce m.fl.
Genre: Drama

Tom Hardys råa 1800-talssatsning är en av årets stora favoriter. Med en Oscarsnominering för sin prestation i The Revenant (2015) och sina inhopp i Steven Knights tokhyllade TV-serie Peaky Blinders, är Tom Hardy en av världens mest intressanta skådespelare. Det är pepp-anledning nog, fast att Taboo är skapad av Tom Hardy och hans far, Chips Hardy, tillsammans med Steven Knight höjer peppen ytterligare ett par snäpp.

Äventyraren James Delaney (Tom Hardy) återvänder, som ur tomma intet, efter att ha varit försvunnen och antagen död. James far har under tiden dött och nu är James ute efter att hämnas. Till följd av sin återkomst ärver han familjens fraktskeppsimperium och hotar därigenom både sin halvsysters och East India Companys egna planer.

Jonathan Pryce i Taboo. Foto: HBO Nordic

Det första avsnittet hade sin sverigepremiär hos HBO Nordic runt midnatt mellan den sjunde och åttonde januari. För en gång skull får vi européer ta del av en TV-serie innan amerikanarna gör det, de får nämligen vänta fram tills på tisdag innan kvalitetskanalen TV kanalen FX sänder avsnitten. Här på vår sida av Atlanten är det BBC One som distribuerar serien varpå vi svenskar kan ta del av avsnittet lagligt direkt efter att det har sänts i Storbritannien.

Med ett mörkt och långsamt första avsnitt byggs spänningen mästerligt upp för att avslutas nästintill perfekt. James Delaney har uppenbarligen en hel del hemligheter kvar att låta oss ta del av under säsongens gång och ett antal krokar kastas ut. Bortsett från ett fåtal extremt korta tillbakablickar spenderar vi all vår tid i England och den råa tonen känns som en blandning av Penny Dreadful och The Knick.

Oona Chaplin i Taboo. Foto: HBO Nordic
Oona Chaplin i Taboo. Foto: HBO Nordic

Det är kanske inte helt förvånande att Tom Hardy äger avsnittet, men att Oona Chaplins (Charlie Chaplins barnbarn) karaktär, James halvsyster, skulle övertyga så tidigt in var en positiv överraskning. Jag hoppas att hon får mer tid i rutan. Även Jonathan Pryce övertygar, han spelar Sir Stuart Strange som till en början verkar bli roten till James Delaneys framtida problem. Det är under deras scen tillsammans i avsnittets andra hälft som jag blir helt såld på Taboo – jag är med till slutet. Det här är riktigt jävla bra.

betyg_4_5