Bad Santa 2

Bad Santa 2 (2016)

Uppdaterad 04 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 21 november 2016 kl. 18:11
    Mark Waters
    Johnny Rosenthal & Shauna Cross
    Billy Bob Thornton, Tony Cox, Kathy Bates, Christina Hendricks m.fl.

Efter tretton år av frånvaro är den sunkigaste jultomten i mannaminne tillbaka. Nu ska den alkoholiserade slusken Willie och hans kortväxte kompanjon Marcus återförenas för att råna en välgörenhetsorganisation i Chicago – även denna gången under juletid. Fast det är en sak som förändrar allt. Ingen mindre än Willies hårdnackade morsa Sunny (Kathy Bates) ska organisera stöten.

Konceptet är i princip lika spännande som det låter. Willie super och svär i varenda bildruta och så fort flaskan lämnar hans mun häver han ur sig fantasilösa kommentarer om Marcus korthet. Efter en bedrövlig första halvtimme, där det ena mer pubertala skämtet än det andra avlöses i en hissnande fart, tonas tempot ner en aning. Willie får utrymme till att etablera en relation med både sin mamma och med en av välgörenhetsorganisationens ledare Diane (Christina Hendricks). Denna justering spelar dock ingen större roll när de osmakliga och närmast tvångsmässigt levererade sexskämten fortsätter att genomsyra berättandet.

När inte ens skådespelarna verkar ha kul kan man fråga sig för vilka Bad Santa 2 är gjord för. Ämnar den värva nya och yngre fans? Förväntar sig produktionsbolaget att publiken som underhölls av originalfilmen för ett decennium sedan kommer att uppskatta denna Not Another Teen Movie om alkoholister i julkostymer? Har svårt att tro det. Jag som ändå envisas med att rota fram Bad Santa varenda jul är inte det minsta road.

Utöver att humorn enbart går ut på att vara så extrem som möjligt, lyser den förra filmens varma ton med sin frånvaro. Jag brukade gilla Willie och Marcus, men här framställs de enbart som iskalla idioter utan varken hänsyn, ambition eller drivkraft. Till och med deras motivation till varför de väljer att göra en sista kupp är ganska oklar. Klart att vi förstår att det har med snabba cash att göra, men varför är ens pengar intressant för Willie? Genom hela filmen får vi se honom göra precis det hans karaktärs behov har avdunstats till – supa och knulla – och det klarar han uppenbarligen av utan några två miljoner dollar.

Bäst: Det är sällan det blir värdelöst.

Sämst: Slutet är rätt ut sagt förbannat löjligt.