Atlanta (2016-)

• 10 x 30 min
Uppdaterad 19 februari 2020 kl. 10:02 | Publicerad 16 oktober 2016 kl. 18:10

Atlanta - en av årets bästa TV-serier finns snart i Sverige!

Donald Glover (skapare)
    Donald Glover, Brian Tyree Henry m.fl.

Ett modernt mästerverk. Många har talat om Luke Cage som TV-årets största svar på filmvärldens #OscarSoWhite (överrepresentationen av "vita" skådespelare/skådespelerskor framför och bakom kameran). Visst, Luke Cage, svarade med en produktion fylld till bredden av olika etniciteter och en betoning på det afroamerikanska Harlem, New York. Men tyvärr var serien allt annat än perfekt i manusväg och en aning utdraget med sina 13 entimmas-avsnitt.

Tack och lov för Donald Glover, som har skrivit manus, regisserat och spelar huvudrollen i Atlanta. En serie som i avsnitt efter avsnitt visar att det är en av årets bästa TV-serier. Varför? Helt enkelt för att Glover är en visionär när det kommer till manusskrivande och med kanalen FX i ryggen, som har vågat ge honom fria tyglar, har hans vision lyckats gå hela vägen från ett skrymsle i hans inre och ut i TV-apparater världen över – utan att tumma på kvalitén.

Donald Glover som Earnest Marks och Brian Tyree Henry som Alfred Miles i Atlanta. Foto: Guy D'Alema/FX.
Donald Glover och Brian Tyree Henry i Atlanta. Foto: Guy D'Alema/FX.

Till en början får vi bekanta oss med Donald Glovers egen karaktär, Earn Marks, en fattig man som av ekonomiska skäl tvingas bo hos sitt ex med deras gemensamma barn. Hans kusin, rapparen och langaren "Paper Boi" (Brian Tyree Henry), släpper en låt som blir viral och vittnar om en möjlig framtid som rappare. Earn Marks ser här sin chans att rida på sin kusins eventuella framgångar och "kan tänka sig" att ställa upp som Paper Bois manager.

Såhär långt tror du kanske att allt hädanefter är glasklart och att du vet precis var storyn är påväg. Nej, det är just det som är grejen. Ovan beskrivning är bara var vi kommer in i bilden. Under de 30 minuter långa avsnitten läggs nämligen störst fokus på alla sidokaraktärer. Ett avsnitt spenderas helt i en studio där Paper Boi och en kvinna intervjuas för TV-inslag med karaktärer vi aldrig tidigare stött på. Det bjuds också på fejkade reklampauser där till och med reklamerna har något viktigt att säga. Varje avsnitt vågar att diskutera någon tabu, om det så är fattigdom, transfrågor, rasfrågor och social klasstillhörighet.

I USA har hittills 7 av de 10 avsnitten haft premiär och i Sverige dyker hela säsongen upp hos FOX Sverige med start måndagen den 24 oktober kl 22.50. Under måndagen får vi här ta del av säsongens två första avsnitt i ett dubbelavsnitt för att därefter dyka upp kl 22.50 tis-tors samma vecka samt veckan därefter - sen är hela säsongen avklarad!