Big Eyes

Big Eyes (2014)

  • 1 tim 46 min
  • Drama
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 27 mars 2015 kl. 17:03
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.
  • Regi:
    Tim Burton
  • Manus:
    Scott Alexander, Larry Karaszewski
  • I rollerna:
    Amy Adams, Christoph Waltz, Krysten Ritter m.fl.

Det är inte ofta vi får se ett verk av Tim Burton som inte innefattar imponerande specialeffekter och fantasifulla miljöer, men i Big Eyes så har han tagit på sig ett helt annat projekt. Ett verklighetsbaserat drama.

Den ensamstående mamman Margaret Keane (Amy Adams) försöker starta upp ett nytt liv som konstnär mitt i 1950-talets San Fransisco. Som kvinna är detta en stor utmaning men lyckan tycks vara säkrad när amatörmålaren Walter Keane (Christoph Waltz) korsar hennes väg och erbjuder henne sin trygga famn.

Tillsammans försöker de slå igenom, men när den stora chansen dyker upp så förvandlar sig det hela till en fråga om kärlek och lojalitet eller berömmelse och rikedom. Folk är nämligen betydligt mer intresserade av Margarets tavlor än av Walters och utan hennes vetskap så börjar han ta åt sig äran för hennes tavlor. Denna lögn eskalerar snabbt och snart är Walter allt för välkänd för att kunna avslöja sig.

Big Eyes är en stark film. Adams och Waltz skildrar tydligt det kvinnoförtryck som existerade kring mitten av 1900-talet. Ingen vill ta Margaret på allvar, varken som konstnär eller som individ i samhället. Man kan riktigt se i hennes ögon den ångest och sorg som växer fram med åren men som hon inte får möjlighet att uttrycka. Varje gång hon försöker uppnå lite värdighet och självrespekt så trycks hon ner av Walter och blir tillsagd att veta sin plats.

Filmen kretsar kring dessa två personer rakt igenom. Waltz bygger mästerligt upp ett växande sjukligt beteende hos sin karaktär. Han lever sig in i lögnen, blir ett med den och är till slut så uppslukad av den att han så småningom verkar helt övertygad om att den är faktisk sanning.

Foto: The Weinstein Company
Foto: The Weinstein Company

Adams lyckas lika skickligt med att skildra motsatsen. Hennes ångest och sorg gror inom henne och det speglas tydligt i hela hennes kroppsspråk. Likt filmtiteln är det just hennes ögon som är den stora nyckeln. Att läsa hennes blick är som att läsa en öppen bok. Det är omöjligt att misstolka hennes sinnesstämning. Lysande. Denna insats ledde också välförtjänt till en Golden Globe.

Filmen stora budskap är kort och gott: kvinnokamp och jämställdhet. Än idag förtrycks kvinnor både i hemmet, på arbetsplatsen och på den allmänna gatan vilket är oacceptabelt. Det spelar ingen roll hur stor eller liten orättvisan än är, så länge den finns så ska den bort. Våga ta kampen.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL