Recension: Bäckström (säsong 3) – 71-årige ”Kjelle” på gott spelhumör

• Kriminaldrama
  • TV4 Play
24 april 2024 kl. 11:04

Många drinkar i ett varmt Palma när deckarserien fortsätter

I dag är det premiär för den tredje säsongen av "Bäckström" och tittarna garanteras deckarmys med en sangria-dragen kommissarie i spetsen.

Kjell Bergqvist, Helena Bergström, Agnes Lindström Bolmgren m.fl.

Den ständigt underbare Kjell Bergqvist, som nu hunnit fylla 71, är tillbaka för att gestalta den underfundige och törstige kommissarien Bäckström, som varit hans största roll de senaste åren. Medan serien tidigare kändes som en bekväm ”Smash and Grab” för plånkan, kan vi när han nu gjort hela tre säsonger förmoda att han faktiskt bryr sig innerligt om projektet. Eller så handlar det snarare om att det är vi som kommer karaktären närmare och bryr oss om honom mer. Hur som helst känns Bergqvist lika pigg som alltid och på gott spelhumör när han – inte sällan med en drink i handen, eller ”trollsaft” som han själv kallar det, – knäcker sig framåt i vad som är ett klurigt dubbelfall.

"Garanterar trevlig tittning"

I den nya säsongen reser den självgode mordutredaren till Palma för att följa upp ett spår efter mordet på sin barndomsvän Sally, vilket också är hans  enda olösta mordfall på ålderns höst. Men det dröjer inte lång tid innan utredningen tar en oväntad vändning då en svensk man hittas mördad och en bomb samtidigt exploderar hemma i Stockholm. Vilka är sambanden?

Bäckström tillhör inte de kreddiga svenska kriminalserierna från de senaste tio åren – kvaliteten är också mil ifrån Bergqvists blytunga Graven och Morden som kan mäta sig med de bästa internationella titlarna i genren – men serien garanterar trevlig tittning. I den tredje säsongen kan den här sidan uppskattas ännu mer av allihopa när hela familjen bänkar sig framför TV:n.

Fortfarande inget skrämmande med Bäckström

Det är fortsatt folkligt med omtyckta birollsskådisar som dyker upp, inte minst Görel Crona och Kjell Wilhelmsson. Vi ser också mer av Helena Bergström i rollen som Tussan. Fortsättningsvis blinkar man även till sådant som är svenskt och brett, som när en konstant smådragen Bäckström säger ”Okej, dressinen, vart är vi på väg?” när de sätter sig för att skugga en mystisk bil.

Emellanåt blir det hela knäcka-fall-biten väl gullig, som när två barn hjälper Bäckström och ”Ankan” (Agnes Lindström Bolmgren) med utredningen och mannen de jagar ser ut som en typisk skurkkaraktär vi skulle se i LasseMajas detektivbyrå. För de vuxna finns det också tid för danskvällar och att ta sig en glassdejt nere vid hamnen. Den här sortens inslag skapar en oönskad dissonans mot när man faktiskt försöker vara tunga och seriösa. Även om serien lyckas underhålla sliter den fortsatt med att det aldrig blir otäckt på riktigt.

Nej, det finns som bekant inget skrämmande med ”Bäckström”. Men vad behöver vara fel med en mysdeckare i varmare breddgrader när vi längtar efter sommaren? På premiärdagen har man släppt hela tre avsnitt av ”Bäckström” säsong 3 på TV4 Play