Hero gradient image

Återse oförglömliga klassiker på Timeless-festival

Eric Diedrichs | Nyhet
05 augusti 2016
Eric Diedrichs | Nyhet
05 augusti 2016

Den 25-28 augusti bjuder NonStop Entertainment in till Timeless-festival på Bio Rio och Zita i Stockholm. Där kommer publiken få chansen att återse några av världens främsta filmskatter på bio tillsammans med Peter Birro och Hynek Pallas. Denna första Timeless-festival har italienskt och polskt tema och fokuserar på nyligen bortgågne Ettore Scola, Marcello Mastrionnni och Krzysztof Kieślowski. Festivalen arrangeras av NonsStop Entertainment i samarbete med Bio Rio, Zita, Polska Institutet och Italienska Institutet. 

Publiken får bland annat återse Scolas En alldeles särskild dag från 1977 med oförglömliga Sophia Loren och Marcello Mastroianni i huvudrollerna samt samma regissörs Fula, skitiga och elaka, Fellinis La Dolce Vita och Kieślowskis Den blå filmen, Den vita filmen, Den röda filmen och Veronicas dubbelliv.

Vidare kommer Chaplins pojke, Min sköna tvättomat och Orlando visas. Visningen av En alldeles särskild dag introduceras av manusförfattaren Peter Birro, filmfrukosten med Den blå filmen ackompanjeras av ett samtal mellan filmkritikern Hynek Pallas och till Kieślowskis filmer ägnas ett samtal om 90-talsmodet av bl. a. Rodeos Hanna Johansson.

Övriga samtal och gäster presenteras nästa vecka.

- Vi vill ge den svenska biopubliken möjligheten att se dessa mästerliga upplevelser på bio. Det här inte bara fantastiska filmer utan även viktiga och dagsaktuella bitar i vår filmhistoria som sätter vår samtid i nytt ljus. För en del blir det kära återseende och för andra chansen att upptäcka dessa filmer på nytt, säger Candace Droguett, NonStop Entertainment.

Filmerna

Fula, skitiga och elaka.
Fula, skitiga och elaka.

Fula skitiga elaka (Ettore Scola)

Trots att det tog 13 år för Fula skitiga elaka att leta sig till Sverige blev den en storsuccé som gick oavbrutet på bio i två år i Stockholm. Utsågs av Aftonbladet till 80-talets bästa film (med Fanny och Alexander som god tvåa).

Orlando (Sally Potter)

I Sally Potters Orlando, efter Virginia Woolfs klassiker med samma namn, gör Tilda Swinton titelrollen till helt sin egen och filmen berättar den ikoniska historien om en yngling som byter kön mellan man och kvinna över seklernas gång.

En alldeles särskild dag (Ettore Scola)

Två av den italienska filmens största stjärnor spelar mot varandra i detta gripande drama som handlar om ett speciellt möte mellan två människor i Mussolinis Italien. Hitler skall besöka Rom och staden är skrudad till fest. Alla är ute på gatorna utom den slitna hemmafrun Antoinetta och den homosexuelle Gabriel. Genom Antoinettas bortflugna fågel korsas deras vägar under ett kort men evigt ögonblick.

La Dolce Vita (Federico Fellini)

Fellinis Oscarbelönade mästerverk med svenska Anita Ekberg tillsammans med Marcello Mastroianni i huvudrollerna. Marcello Mastroianni spelar journalisten Marcello Rubini som rör sig i Roms allra modernaste, sofistikerade och dekadenta kretsar. Han ser ytligheten i sin livsstil, men resonerar att eftersom han inte kan göra särskilt mycket åt så kan han likaväl njuta av det. Det var Det ljuva livet som gav världen adjektivet Felliniesque.

Den blå filmen.
Den blå filmen.

Den blå filmen (Krzysztof Kieślowski)

Första delen i Trikoloren-trilogin. En bil går av vägen och två av dess tre passagerare dör. Den överlevande från kraschen är den unga kvinnan Julie. De två offren hennes dotter och hennes man. Julie har förlorat allt och fått hela sin verklighet bortryckt. Men har hon också, genom den tragiska olyckan, uppnått något som skulle kunna kallas frihet? 

Den Vita Filmen (Krzysztof Kieślowski)

Andra delen i Trikoloren-trilogin börjar med en skilsmässa, en man kastas ut i ett tomrum, förödmjukad av sin franska hustru. Han hamnar utan fotfäste i sitt hemland Polen. Hans väg tillbaka till självkänsla är en raffinerad hämnd mot sveket. Ett sätt att nå känslomässig jämlikhet.

Den röda filmen (Krzysztof Kieślowski)

Tredje delen i Trikoloren-trilogin. Valentine, en ung modell och student, möter en äldre pensionerad domare, av ren tillfällighet när hon kör på hans hund med sin bil. När hon kommer på att han avlyssnar sina grannars telefonsamtal börjar han berätta sitt livs historia, och hennes avsky vänds till fascination och medlidande. Hennes möte med den ensamme domaren som gått vilse i livets labyrint gör att båda kommer till insikt om ett av fundamenten i vårt sociala liv; engagemanget för vår nästa, den sanna innebörden i ordet broderskap.

Veronikas dubbelliv (Krzysztof Kieślowski)

Veronika bor i Polen. Véronique bor i Paris. Även om de inte känner varandra, råkar de av ett märkligt sammanträffande vara identiska. Inte bara till utseendet, utan hela deras liv tycks underligt sammanflätade – genom ett mystiskt känslomässigt band som sammanbinder de två, överskridande språk och geografiska gränser. Kieślowski belönades med både FIPRESCI-priset och Ekumeniska juryns pris i Cannes, där filmen även nominerades till Guldpalmen. Irène Jacob vann pris för sin dubbla huvudroll. Veronikas dubbelliv är lika minnesvärd för Sławomir Idziaks stiliserade foto och Zbigniew Preisners krypande soundtrack, som för sitt fängslande drama.

modern times
Moderna tider.

Moderna tider (Charlie Chaplin)

Man mot Maskin. Charlie Chaplin gestaltar den lille luffaren som kämpar för sitt liv vid det löpande bandet. Utsågs 1998 till en av de 100 bästa amerikanska filmerna någonsin av det amerikanska filminstitutet. Firar 80 år I år!

Chaplins pojke (Charlie Chaplin)

För första gången som filmskapare, tar Chaplin steget till långfilmsformatet med denna berättelse. Det handlar om Luffaren (Chaplin) och den förtjusande trashanken (6-åriga Jackie Coogan), räddad som hittebarn och uppfostrad vid livets skola av Luffaren själv, och som blivit hans oskiljaktige hjälpreda. Minnesvärda scener inkluderar en lektion i bordsskick, mobbningsbråket och Luffarens änglalika dröm.

Min sköna tvättomat (Stephen Frears)

Min sköna tvättomat blev Oscar-belönade skådespelaren Daniel Day Lewis, regissören Stephen Frears och författaren Hanif Kureshis (Oscar-nominerades för detta manus) stora genombrott. Filmen skildrar 1980-talets London under Thatchers stenhårda, konservativa styre och handlar om pakistanske Omar som tar över sin farbrors sunkiga tvättomat, och tillsammans med barndomsvännen Johnny förvandlar han den till en lysande framgång. Men med Johnny som gammal rasist och National Front-medlem krånglar vänskapen till sig och det blir inte bättre av att sexuella spänningar uppstår mellan dem.