Filmkamera

Framtiden för produktion och distribution av filmer

Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
18 november 2020
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
18 november 2020

Det råder ingen tvekan om att film är ett av de absolut mest dominerande medierna under de senaste hundra åren. Film blev ett helt nytt sätt att berätta historier och miljontals människor flockades till biograferna för att se filmerna. Det är i sammanhanget viktigt att notera att det var just till biograferna som människor flockades för TV kom inte in i folkhemmet förrän efter andra världskriget medan biograferna började etablera sig redan vid förra sekelskiftet. Filmerna distribuerades således till en början via biografer.

Produktionen av de allra första filmerna var med dagens mått mätt mycket enkel. För det första var filmerna svart-vita, för det andra spelades något ljud inte in och för det tredje så fanns det inga digitala specialeffekter. Detta hindrade dock inte att det producerades många spännande och för tiden mycket avancerade filmer. Kreativiteten var det inget fel på och teknikutvecklingen gick mycket fort.

Det stora paradigmskiftet.

Om vi hoppar hundra år framåt så landar vi vid millennieskiftet. Då hade internet och digitaliseringen redan börjat påverka underhållningsbranschen och det för den som följde utvecklingen noggrant så fanns det tydliga indikatorer på vad som komma skulle.

Exemplet från spelbranschen.

Av någon anledning så finns det en konservativ ådra inom filmindustrin. Kanske beror det på att filmskapare är kreatörer och artister, som ofta tenderar att vara mycket stolta och därför ser kritiskt på allting som inte är rent skapande. Detta kan vara en av anledningarna till att filmbranschen inte gick i bräschen när den digitala revolutionen började

De som däremot tog emot den digitala revolutionen med öppna armar var spelbranschen. Dataspel var redan vid millennieskiftet väldigt populära och till skillnad från i filmer var karaktärerna i dataspel helt och hållet programmerade, de var digitala. Med allt kraftfullare hårdvara gick det att skapa allt mer verklighetstrogna dataspel och detta visade på en ny framtid, kanske skulle filmindustrin också kunna digitaliseras?

Internet medförde också en annan stor förändring inom spelbranschen. Det var att casinon och vadslagningsbolag etablerade sig online. Det var inte så att möjligheten att spela i den fysiska världen försvann men på internet växte det oerhört snabbt fram casinon som var väldigt progressiva och som utnyttjade tekniken maximalt. Online casinon erbjöd nu sina spelare möjligheten att kunna spela inte bara klassiska casinospel som roulette, kortspel och tärning, spelarna kunde även spela slots, automater och en mycket stor mängd andra spel som särskilt utvecklats för att passa spel på internet.

Den enorma framgången för online casinon medförde lika enorma investeringar i teknik och programmering, och detta ledde till en revolution i hur man skapar virtuella miljöer som alltmer liknar den fysiska världen. Det var digitalisering på steroider.

Distribution av filmer respektive spel

Även distributionen av underhållning ändrade radikalt karaktär när internet slog igenom. Men även i detta avseende var filmindustrin, och även musikindustrin, mycket konservativ. Denna konservatism gjorde att filmindustrin i det längsta höll fast vid en modell där filmer alltid först hade premiär på traditionella biografer för att först vid ett senare tillfälle släppas på TV, DVD och strömning.

För dataspel och online casinon var det precis tvärtom. De kastade sig över möjligheten att lansera precis allting de gjorde online. De var också snabba, nya spel utvecklades och lanserades varje vecka.

Först med nya tjänster för strömning verkar det som filmindustrin på allvar accepterat att online är en verklighet som de måste förhålla sig till. Företag som Netflix producerar mycket eget innehåll som de bara gör tillgängligt på sin egen strömningsplattform och eftersom de inte bara producerar serier utan även filmer så kan man säga att en växande del av filmindustrin numera verkar online, och endast online.

Framtiden är digitaliserad

Att framtiden för filmindustrin är digitaliserad är det dock ingen tvekan om. När det gäller distributionen av filmer så är det självklart så att många av oss uppskattar att se en film på en biograf, det är något alldeles speciellt med stämningen på en biograf och att äta biopopcorn i mörkret samtidigt som en man ser en ny film på stora duken är något alldeles speciellt. Men om vi tänker efter lite så kommer vi säkert att inse att vi numera konsumerar den absoluta majoriteten av filmerna vi ser hemma, och en stor del av dessa konsumerar vi säkert via en av de många strömningstjänster som vi har att välja mellan.

Förutom den nya strömningstekniken så är det också andra faktorer som spelat in för att göra distributionen av filmer digitaliserad. Bandbredden vi får internet genom har ökat helt enormt mycket under det senaste årtiondet. Det kan numera anses självklart att ha en fiberuppkoppling rätt in i hemmet och hastigheten på det mobila internet har också ökat väldigt snabbt. Snart kommer 5G att lanseras och då kommer det att bli ännu lättare att konsumera film via telefonens internetuppkoppling.

Hur kommer framtiden för distribution av film att se ut? Detta är det svårt att spekulera om men vi kan förstås utgå från att det kommer att bli än mer av samma sak. Internethastigheterna kommer att öka och ljud- och bildkvaliteten på filmerna kommer öka de också. Men om det blir något radikalt skifte avseende distribution av film de kommande åren återstår att se.

Kommer det att finnas skådespelare i framtiden?

När det gäller produktion av filmer så finns det många frågor att besvara, även om de flesta av dem är nästan omöjliga att besvara.

Vad vi kan konstatera är att även produktion av filmer numera sker digitalt i väldigt stor utsträckning. Specialeffekter som för bara tio år sedan skulle vara dyra att producera kan numera göras digitalt till en bråkdel av kostnaden. När du ser stora armador av skepp eller hela arméer marschera på film är det oftast digitala statister du ser, inte verkliga personer. Samma sak gäller med specialeffekter med skådespelare, de är numera allt oftare digitala de med.

Kommer det då ens att finnas skådespelare i framtiden? Kommer skådisarna att ersättas av digitala figurer? Till en början blir det kanske blandat, bara digitalt kanske aldrig.