Couple Watching Cinema

Drömmen om en franchise: Varje filmstudios högsta önskan

Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
20 oktober 2020
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
20 oktober 2020

För varje år som går så tycks biokalendern bli allt mer präglad av bjässar till filmtitlar som är del av ett större universum av filmer. Dessa miljardproduktioner tillhör så kallade franchises – och det är franchisen som nuförtiden verkar vara det ultimata målet för alla filmbolag.

Vad är en filmfranchise?

Det är inte allt för längesen som det brukade talas om “blockbusters” – stora, påkostade kassasuccér som fyllde biosalongerna veckor i sträck. Termen har visserligen inte försvunnit, men den har i allt större utsträckning ersatts av franchise-konceptet.

Mycket vill ha mer, brukar det heta, och det som skiljer blockbustern från franchisen är just skalan. De stora valarna till filmbolag har under de senaste åren tagit sina redan stora blockbusters och förvandlat dem till hela industrier med hjälp av franchising.

I just filmens värld innebär franchising att den intellektuella egendom som är en film grenas ut för att producera ytterligare filmer under samma paraply, men även för att expandera utanför biosalongen med sådant som diverse produkter, tv-spel och spelautomater på internet, och i vissa sammanhang hela temaparker.

Så mycket mer än bara filmer

En filmfranchise idag tenderar alltså att syfta på så mycket mer än bara en serie filmer. Tittar vi på några av de senaste årens tydligaste exemplen, som exempelvis Star Wars, Harry Potter, MCU (Marvel Cinematic Universe) och Jurassic Park, så kan vi se hur många inkomstinbringande områden som existerar även bortom själva filmproduktionen.

På Universal Studios temaparker i Los Angeles och Orlando så finns det exempelvis hela världar som byggts upp från Harry Potter och Jurassic Park, som blivit till några av parkernas främsta dragplåster. I dessa världar finns det dessutom åkattraktioner och annat som är inspirerade av de framgångsrika filmerna. Disney har gjort samma sak på sina parker fast för sina franchises, som Star Wars och Marvel-filmerna.

Temaparkerna må tillhöra de mer extrema exemplen, men att det produceras merch i mängder till franchisefilmerna hör till vanligheterna. Flera utav dem får även sådant som tv-spel producerade i samband med så gott som varje film. De många Star Wars-filmerna har till exempel ackompanjerats med dussintals spel ända sedan 1980-talet.

En guldgruva utan som bara fortsätter att ge

Syftet med en franchise – och varför det är en sådan dröm för en filmstudio att ha en i sin ägo – är givetvis pengarna som den bringar in. För det första tenderar de stora filmerna att dra in miljardsummor bara i form av biointäkter och därefter fortsätter de att dra in pengar genom de andra verksamhetsområdena som tillkommit i franchise-processen.

Poängen med en franchise sträcker sig dock bortom pengarna som varje enskild film drar in i längden. De upphaussade filmerna och de storskaliga verksamheterna runt dem bidrar också till att hålla publikens intresse uppe inför kommande filmer inom franchisen. Med hjälp av de olika franchise-grenarna så håller sig filmserien relevant, vilket i sin tur gör det till ett säkert kort för en filmstudio att fortsätta producera filmer i serien – trots att den här typen av filmer är de mest kostsamma att producera inom filmens värld.

Medan blockbusters kan komma, gå och falla i glömska så ser filmfranchisen med andra ord till att en hel kedja av blockbusters kan produceras utan att allmänhetens intresse falnar, tvärtom – med alla produkter, spel och temaparker m.m. så matas snarare intresset.

Funderar man över arbetsmodellen kring etableringen av en filmfranchise så kan man förstå varför den lukrativa metoden är en dröm för filmbolagen, men det förklarar också varför vår biokalender ser ut som den gör. En och annan cineast grämer sig säkerligen över de många superhjältefilmerna på schemat, men så länge som folk fortsätter att titta på dem och de fortsätter att göda filmbolagens fickor så lär vi inte få se något trendbrott i frågan.