The Punisher – Säsong 1 (2017)

• Action
Uppdaterad 24 februari 2020 kl. 12:02 | Publicerad 16 november 2017 kl. 18:11

"The Punisher" har äntligen fått sin egen TV-serie, eller hur var det egentligen med den saken?

Jon Bernthal, Ben Barnes, Amber Rose Revah m.fl.
Jon Bernthal och Deborah Ann Woll i The Punisher

Han gjorde ett uppskattat inhopp i den senaste säsongen av "Daredevil" och nu har han äntligen fått sin egen TV-serie. Jag pratar såklart om Frank Castle, även känd som "The Punisher", som återigen gestaltas av Jon Bernthal.

Frank Castle är förmodad död men är i själva verket allra högsta grad vid liv. Han försöker lägga dödskalletröjan på hyllan och leva ett så normalt liv som möjligt under ny identitet. Hans förflutna kommer dock ikapp honom i form av ett videoklipp med känsligt material från hans tid i det militära och hur mycket han än kämpar emot så kan han inte värja sig från att bli indragen.

Det största problemet jag har med "The Punisher" är att den känns som vilken annan actionserie som helst. Det hade lika gärna kunnat vara en ny säsong av 24, fast utan Jack Bauer såklart. Dessutom känns Frank Castle mer som en bikaraktär än huvudperson. Hans berättelse hamnar lite i skymundan eftersom serien fokuserar mer på hemkomna militärer med posttraumatisk stress än på Franks huvudstory. Kanske var det ett misstag såhär i efterhand att dra hela hans livshistoria i andra säsongen av Daredevil, för det känns helt enkelt som att det inte inte fanns så mycket kvar att bygga en helt egen serie på.

Våldet är väldigt nedtonat vilket säkerligen kan vara ett resultat av hur världen (läs: USA) ser ut idag. Ni som suktar efter en typisk The Punisher med mycket serietidningsvåld kan med andra ord bli besvikna. Vid några få tillfällen blommar serien dock ut i en orgie av grafiskt våld i klassisk The Punisher-stil, men då känns det mest malplacerat eftersom vi resten av tiden matas med de negativa aspekterna av just denna typ av våld. Det är naturligtvis bra att dessa frågor tas upp och på pappret ser The Punisher ut att vara det perfekta forumet för detta, men i slutändan fungerar det inte eftersom kontrasten blir för stor.

Skådespelarmässig tycker jag  inte att någon direkt imponerar. Inte ens Jon Bernthal som briljerade i Daredevil. I The Punisher däremot lyckas han inte alls övertyga mig med sitt skådespel, med undantag för ett fåtal tillfällen.

Jag tycker ändå att serien återhämtar sig lite mot slutet. De sista två avsnitten är till och med ganska bra, vilket förmodligen beror på att jag fick mer av den Frank Castle jag egentligen ville se. Problemet är bara att det redan var för sent, så som helhet får första säsongen av The Punisher bara knappt godkänt.

TIPS: Om du letar efter en ny bra serie att sätta tänderna i borde du spana in vår lista över årets bästa serier, som uppdateras kontinuerligt.