santa clarita diet omslag

TV-serie: Santa Clarita Diet

Distributör: Netflix

Skapare: Victor Fresco

Med: Drew Barrymore, Timothy Olyphant, Liv Hewson, Thomas Crawford m.fl.

Genre: Skräckkomedi

Skapad av Victor Fresco (Better Off Ted, My Name is Earl) med filmveteranen Drew Barrymore och Timothy Olyphant (Justified) i huvudrollerna. När det kommer till Netflixserier behövs det inte mycket för att peppen ska lyckas växa sig stark inför en stundande premiär. Santa Clarita Diet var inte ett undantag från den regeln - trots att renodlade komedier sällan är något som faller mig i smaken. För även om det hade funnits möjligheter att göra Santa Clarita Diet till en riktigt mörk historia med komiska inslag har Netflix valt att gå åt det mer lättsamma "glimten-i-ögat" á la Scary Movie-hållet.

Sheila (Barrymore) och Joel (Olyphant) Hammond har varit gifta i drygt 20 år och har en dotter, Abby (Liv Hewson), tillsammans. Sheila och Joel fördriver dagarna med att arbeta som fastighetsmäklare tillsammans och det är under en visning av ett av deras objekt som vi först får lära känna våra huvudkaraktärer. Mitt under husvisningen börjar Sheila att kaskadkräkas, igen, igen, igen och igen och ännu mer utanför bild. En emetofobs mardröm. Det visar sig att detta är dagen då Sheilas hjärta slutar slå, hon dör... men lever konstigt nog fortfarande och känner sig dessutom bättre än någonsin! Allt detta sker under det första avsnittets inledande minuter...

Resten av säsongen, tio halvtimmes-avsnitt, spenderas med att utforska vad som händer när en "vanlig" medelklassfamilj tacklar problemen som uppstår när mamman blivit en zombie ständigt sugen på färskt människokött. Pappan som hjälper till att leta efter "unga singel-Hitlers" som förtjänar att dö och inte kommer att saknas - när hans zombiefru behöver matas. Dottern Abby, spelad av Liv Hewson, är mer intressant än sina föräldrar och jag hade gärna spenderat mer tid med henne. Det skulle inte förvåna mig ifall Liv Hewson dyker upp i en hel del nya TV-serier framöver. Santa Clarita Diet levererar onekligen en del roliga scener och den korta säsongen går utan problem att ta sig igenom - men med Drew Barrymore och Timothy Olyphant i huvudrollerna hade jag hoppats på något av lite högre kvalité.

Netflix som inom kort kommer att ha lika många egenproducerade TV-serier som det finns veckor på året kan då släppa en ny komplett säsong varje helg. Santa Clarita Diet passar väl in i kategorin "lättsmälta-serier" och kommer att vara billigare att spela in än de kritikerrosade serierna; House of Cards, The Crown och Orange is The New Black. Med en lägre inspelningskostnad finns inte samma krav på antalet tittare och jag tror ändå att tillräckligt många kommer att uppskatta Santa Clarita Diet för att vi ska få åtminstone en eller två säsonger till. Jag tycker absolut att du ska ge det första avsnittet en chans. Ifall komedin känns som gjuten i en form för just dig så kommer du att älska resten av säsongen - annars kan du med gott samvete vänta på nästa Netflixsatsning.