Hero gradient image

Framgångsfaktorer för filmfranchiser som Marvel vs. Europeiska Fotbollsklubbar

Eric Diedrichs | Annat
23 augusti 2019
Eric Diedrichs | Annat
23 augusti 2019

Vad har filmfranchisern Marvel gemensamt med europeiska fotbollsklubbar som Manchester United och Bayern Munchen? I denna artikel sker en jämförelse mellan dessa till synes olika branscher, där strategi och planering målas upp som två gemensamma nämnare för framgång.

Marvel - en framgångsrik franchise med stor popularitet

Spindelmannen läser en bok.

Marvel, eller The Marvel Cinematic Universe, förkortat MCU, är en amerikansk franchise av media, främst fokuserad på en serie av superhjältefilmer. Produktionen av filmerna sker exklusivt av Marvel Studios där handlingen kretsar kring karaktärer som finns med i amerikanska serietidningar tidigare utgivna av Marvel Comics. Berättelserna utspelar sig i ett särskilt universum, Marvel Universe, som är ett slags fiktivt universum, inte sällan inspirerad av stora städer. Marvel är världens i särklass mest framgångsrika franchise för film och dominerar marknaden stort.

Tidslinje år 1943 - 2019.

Sedan år 2008 har Marvel i hög takt givit ut ett stort antal olika filmer, alla med spännande superhjälte-teman där kända karaktärer från etablerade serietidningar, så kallade comics, finns med i berättelsen. Iron Man är Marvels ikoniska berättelse som släpptes för ungefär 11 år sedan. Sedan dess har titlar som Guardians of the Galaxy och Spider-man gjort succé bland tittare världen över. Det senaste tillskottet till samlingen av Marvel-filmen är Avengers: Endgame, som släpptes så sent som tidigare i år.

Filmer av Marvel i kronologisk ordning:

Iron Man (2008)

Iron Man 2 (2011)

The Incredible Hulk (2011)

Thor (2011)

Avengers (2012)

Iron Man 3 (2012)

Thor: The Dark World (2013)

Captain America: The Winter Soldier (2014)

Guardians of the Galaxy (2014)

Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2014)

Avengers: Age of Ultron (2015)

Ant-Man (2015)

Captain America: Civil War (2016)

Spider-Man: Homecoming (2016)

Doctor Strange (2016 – 2017)

Black Panther (2017)

Thor: Ragnarok (2017)

Ant-Man and The Wasp (2017)

Avengers Infinity War (2017)

Avengers: Endgame (2019)

Strategi och sammanvävning nyckeln till framgång.

Redan år 2005 började Marvel planera för att släppa filmer och man kan tänka sig att det redan då fanns en tydlig struktur för hur den skulle lanseras. Marvel har nämligen ett unikt och intelligent upplägg där man med långsiktiga strategier kopplar samman och väver ihop de olika filmerna med karaktärer och handling. Marvelfilmer delas exempelvis upp i fyra olika faser, där filmerna släppts med uppföljare och föregångare och då är tydligt kopplade till varandra. Filmerna Iron man,The Incredible Hulk, Iron Man 2, Thor Captain America: the first avenger och The Avengers tillhör fas 1 där handlingen. Genom god och långsiktig planering skapar Marvel historier med rum för utveckling av både miljö och karaktär. Konceptet är smart och engagerar tittarna!

Idag har filmer av Marvel dragit in över otroliga 20 biljoner dollar, vilket utgör en mycket stor majoritet av omsättningen på marknaden. Tilläggas ska att då räknas inte övriga verksamheter in, där brandade produkter, tidningar, tv-spel och annat i tillägg omsätter miljarder varje år. Det råder ingen tvekan om att Marvel har nått stor framgång på marknaden!

En parallell till fotbollsvärlden.

Ska liknande upplägg appliceras och jämföras i sport som fotboll, kan några av världens mest framgångsrika lag genom tiderna få agera exempel. Lag som Manchester United och Bayern München har under de senaste säsongerna dominerat, kanske mycket tack vare riktade värvningar och intelligent coachning och ledning av laget.

Fram tills slutet av 2018 gick Manchester United under ledning av coach José Mourinho, då ett byte till den skandinaviske tränaren Ole Gunnar Solskjær skedde. Solskjær har ett gott rykte där han ofta rosats för att planera väl, där strategiskt och väl uttänkt spelande i stor utsträckning tros kan ha hjälp laget till fina placeringar i stora ligor under säsongen. Även smarta nyförvärv som Daniel James, som tillsammans med redan etablerade stjärnskott som Paul Pogba (som under säsongen 2018/2019 gjorde 16 mål) gör laget extra vasst.

Även i det tyska fotbollslaget Bayern München kan man tänka sig att strategi och en välplanerad helhet är en bidragande faktor till dess stora framgång. Under föregående säsong värvades namn som Douglas Costa och Alphonso Davies till laget. Tränaren Nico Kovac är, precis som Solskjær, en skicklig strateg som leder laget till fina framgångar. Bland annat har laget presterat väl i den tyska fotbollsligan Bundesliga, där man föregående år tog hem segern. Även i internationella sammanhang har Bayern München gjort bra ifrån sig, bland annat i UEFA Champions League.

En målvakt fångar en boll i en fotbollsmatch.

Svenska team kan dra nytta av strategiskt spelande.

Även i Sverige är strategiskt spelande förstås en viktig faktor för bra prestationer på planen. Damlandslaget är ett utmärkt exempel på där god planering och strategi leder till resultat. Tidigare under sommaren i år (2019) tog damerna brons i fotbolls-VM i Frankrike, där insatsen beskrivits som närmast hjältedådig. Här presterade både väletablerade spelare som Nilla Fischer och Hedvig Lindahl, tillsammans med något nyare värvningar som Elin Rubensson och Elin Schough på toppnivå, det under ledning av tränaren Peter Gerhardsson. I intervjuer kunde man höra Gerhardsson berätta om en intensiv period av förberedelser där både fysisk och mental träning på ett strategiskt sätt förberedde lagen inför VM-matcherna.

I skrivande stund står det svenska herrlag inför Allsvenskan, som pågår löpande fram till och med början av november. Förmodligen kommer resultatet i ligan tydligt visa på vilka lag som coachats av strategiska ledare med god planering. Ligan är en av de största i Sverige och engagerar svenska fotbollsfans stort. Förutom att besöka matcherna under säsongen, är det även populärt att spela på fotbollsmatcherna på nätet. Betting och odds på Allsvenskan finns presenterad på flertalet sportbooks online. Här kan spelare satsa pengar på utfall i fotbollsmatcherna, exempelvis kan spel ske på vilket lag som vinner, att det blir oavgjort samt hur många mål som görs. Som spelare blir det här viktig att kolla upp hur de aktuella lagen har förberetts strategiskt, för att sedan placera bets därefter.

Avslutningsvis

Vid första anblick kan kopplingen mellan framgångsrika filmfranchisers som Marvel och europeiska superklubbar i fotboll kanske verka aningen långsökt. Som slutsats av denna djupdykning i ämnet kan det dock konstateras att planering och strategi i de båda branscherna på många sätt är nyckeln till framgång.