Hero gradient image

Filmer och spel i symbios

Filmtopp Admin
Filmtopp Admin | Annat
18 september 2019
Filmtopp Admin
Filmtopp Admin | Annat
18 september 2019
En bild på Star Wars loggan
Foto: Disney - Star Wars

En film är inte längre bara en film, utan den följs ofta av verksamheter som vida överstiger filmens biljettintäkter i form av merchandise och annat, såsom den allt växande spelindustrin i en värld där digitaliseringen tar stormkliv varje dag, timme, minut och sekund.

Inte bara biljettintäkter.

Filmer lever sedan länge inte enbart på biljettintäkter eller ens försäljning av DVD eller streaming. Det är bara början för en lyckad franchise, som exempelvis Star Wars. Kanske kan man till och med dra det så pass långt att filmerna snarare är ett resultat av att man vill bygga en synnerligen vinstgivande industri med olika former av merchandise. Star Wars har sedan den första filmen kom 1977 dragit in hela 25 miljarder pund i merchandise. Smått osannolika siffror kan tyckas, men en film är inte bara en film, utan så mycket mer. Den pågående digitaliseringen påverkar också utvecklingen med nya smått symbiotiska fenomen på marknaden. Ett bra exempel är hur online casino fått gamla spelformer, såsom den en gång enarmade banditen, numera slotmaskinen, att åter vakna till liv.

Stort gensvar ute i konsumentledet.

Spelbranschen har utvecklat en fantastisk förmåga i att fånga upp populära filmteman och bilda synergier mellan branscher som i sig ger ökade intäkter. Redan innan internet skapades ofta enarmade banditer med teman från filmens värld, men i och med spelindustrins utveckling på nätet har teman kunnat utvecklas än mer och tack vare en industri med begåvade tekniska innovatörer dessutom skapat upplevelser för spelarna som motsvarar filmernas effekter. Detta har gett ett extremt stort gensvar i konsumentleden där spelbolag i den tekniska framkanten tagit spelutveckling till nya höjder. Det etablerade varumärket Betsafe har, i sin portfölj av kanaler ut mot konsumenterna, utvecklat teknik och upplevelser vad gäller spel till en nivå då det gått från att ha handlat om enskilda spelautomater på pubar, restauranger och hotell till att bli lättillgängligt – rent av häftigt – och framförallt tilltala en större grupp konsumenter som alltmer kan betecknas som ett tvärsnitt av befolkningen. Idag är några av de mest populära online-spelen på Betsafe inspirerade av ett filmtema.

Populärkulturella fenomen.

Numera omsätter exempelvis online casino 4,9 miljarder bara i Storbritannien, vilket är en stor del av spelindustrin som helhet. Vägen dit har inte bara handlat om bättre spel och större tillgänglighet, utan även förmågan att ta rygg på – och kanske ibland också i sig driva på – populärkulturella fenomen som exempelvis stora filmfranchises. Avenger-filmer följs av Avenger-spel på nätet och Batman-upplevelserna tas vidare från filmen till när du sitter hemma framför datorn och spelar på ett så kallat slotspel.

Parallell utveckling.

Så man kan med fog påstå att filmerna har väckt upp en slumrande casino-företeelse, även om det också ska ses parallellt med internets utveckling och de innovativa spelbolagens förmåga att utveckla nya spel såväl som kanaler ut mot marknaden. Men det går också att vända på perspektivet, då slots på nätet också ser till att bibehålla intresset för filmerna och den värld som ofta byggs upp kring detta. De blir därmed en del av den merchandise och kringliggande verksamhet som numera är nödvändig för att skapa de stora kassasuccéerna.

Inte i kölvattnet, utan i symbios.

Det skapas inte längre några Star Wars, Sagan om Härskarringen, Indiana Jones, Batman, Avengers, Batman eller liknande produktioner av gigantiska mått, utan att de ackompanjeras av en spelindustri som tack vare fantasifull grafik och en ständig utveckling att nå konsumenterna via allt snabbare och enklare kanaler. Så det handlar inte längre om att spelbolagen följer i filmernas kölvatten, utan att de existerar i en marknadsmässig symbios.