Fixi i Playland klar för två nya säsonger

"Fixi i Playland" klar för två nya säsonger

  • Viaplay
Eric Diedrichs
Uppdaterad 08 juli 2021 kl. 13:07 | Publicerad 23 oktober 2019 kl. 10:10
Fixi i Playland.
Foto: Viaplay.

PRESSMEDDELANDE. Viaplays nya maskot Fixi har också barnserien Fixi i Playland som satte tittarrekord första helgen på Viaplay. Nu är det klart att Nordic Entertainment Group förlänger med både en andra och tredje säsong av Viaplay-originalet från Splay One.

I september 2019 var det premiär för Fixi i Playland på NENT Groups streamingtjänst Viaplay. Och succén var omedelbar. Redan efter första helgen var Fixi i Playland Viaplays mest framgångsrika originalproduktion för barn någonsin. Fixi i Playland lockade dessutom med råge fler tittare än andra populära barnserier som Paw Patrol och Greta Gris under premiärhelgen. Nu är det klart att det blir ytterligare två säsonger av Fixi i Playland där den andra säsongen redan är under produktion.

–  Vi är mäkta stolta och glada över att Fixi i Playland har presterat så bra. Det är vår bästa Kids Original-premiär sett till premiärhelg, och över hela Norden, både när det gäller strömmar och unika användare. Vi har även mottagit mycket positiv feedback från familjer sedan alla 20 avsnitt lades upp på Viaplay. Beslutet att köpa in ytterligare två säsonger kändes därför självklart. Fixi i Playland är en unik satsning för oss, där både idé och produktion kommer från NENT Groups egna bolag, vilket också bidrar till att vi kan vara agila. Fixi är en förebild och det är lärorik serie som både jag som förälder och mina barn uppskattar, säger Filippa Wallenstam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group.

Fixi i Playland är en barnserie om ekorren Fixi som bor i Playland, landet bakom Viaplay. Därifrån sköter Fixi, tillsammans med drönaren Elis, uppspelningen av alla filmer och serier på Viaplay. De störs regelbundet av hot från elaka filmbuggar, men med smarta lösningar avvärjer de alltid hoten. Avsnitten av Fixi i Playland är interaktiva med gömda figurer som barnen ska hitta och de får även tillsammans med Fixi lösa kluriga rebusar eller gåtor.

I samband med lanseringen presenterades också Fixi som Viaplays maskot för barninnehållet på Viaplay Kids. Fixi uppmuntrar barns teknikintresse, inspirerar till rörelse och är även en satsning inom edutainment. Inför säsong två och tre är detta något som kommer att lyftas ännu mer i avsnitten. Fixi har också sin egen dans och sång, tillgängliga både på Youtube och Spotify.

– Vi har genom Fixi och Playland skapat en unik värld nära ansluten till Viaplay, men där serien kan konsumeras och uppskattas som en fristående upplevelse. Genom detta har vi möjliggjort för Viaplay att även använda Fixi som ett ansikte utåt i streamingtjänsten och i sin marknadsföring. Vi på Spay One är otroligt stolta att vara en del av detta projekt och att kunna ligga i framkant när det kommer till att sudda ut gränserna mellan kommunikation och underhållning, säger Anna Hammerlid, VD Splay One.

Fixi i Playland är Viaplays tredje originalproduktion för barn och finns tillgänglig på Viaplays alla fyra marknader i Norden. Serien riktar sig primärt till barn i åldrarna 5-8 år. Säsong två är redan under produktion och beräknas komma upp på Viaplay under 2020. Serien skapas och produceras av Splay One, där bland andra den populära programledaren och skådespelaren Sara Edwardsson är med och skapar, skriver manus samt spelar Fixi i alla säsonger. Hela serien är inspelad i Virtual Reality i NENT Groups StudioV.

Se också vår lista med tips på familjefilmer!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL