Två filmtips med franskt fokus – Som du förmodligen inte har sett!

Bra film kommer från världen alla hörn. Denna gången passar vi på att tipsa om två härliga filmer där den franska charmen står i centrum.

Tillsammans är man mindre ensam (Ensemble, c’est tout, 2007).

Ensemble, c'est tout.
Regi: Claude Berri
Med: Audrey Tautou, Guillaume Canet, Laurent Stocker m.fl.

Jag kommer ihåg att jag för ungefär 500 år sedan såg just den här filmen på en mycket sömndrucken franskalektion i grundskolan. Precis som med kanske alla filmer man tvingas att se i skolan så förkastade jag den som en tråkig ”lärofilm” och tänkte inte mycket mer om den. Så fel man kan ha.

Baserad på den bästsäljande romanen av Anna Gavalda, skildrar filmen fyra personer i Paris, alla vars vägar korsas. Unga Camille, som arbetar som städerska och som är helt borta ur bilden från sin franska överklassfamilj. I hennes vindsrum bor blygsamme Philibert, som trots sin välbärgade bakgrund försörjer sig genom att sälja vykort på olika platser runtom i Paris och plågas av svår stamning. Philiberts inneboende, Franck, är en stilig ung kock, som bara hyser kärlek för sin åldrande mamma Paulette.

Mycket långsamt och efter dramats gång tillåter karaktärerna, genom sina upprepade kollisioner, varandra att komma ut ur sina skal och få känna den sprallig känslan av att ha en vän vid sin sida.

Det här är en film som innehåller så mycket av det allra bästa med Frankrike. Den hopplösa romantiken, givetvis. Musiken, karaktäristisk fransk chanson, med bland andra Yves Montand som vi känner igen från Jean de Florette. De oskyldiga, men ändå inte helt okomplicerade karaktärerna, som alla blygt, till sist, lyckas finna en tillvaro inte helt utan sorg men en med lite mera kärlek, vänskap och mening i.

Det kanske allra mest karaktäristisk franskt med filmen är alla vackra bilder från huvudstaden, som scenen där Franck och Camille cyklar genom Paris. Det hade nästan varit en bra idé att låta den här filmen bara stå på i bakgrunden under en middagsbjudning, bara för att skapa vacker stämning.

Jag rekommenderar verkligen den här filmen. Kalla mig klyschig om ni vill, men jag föll pladask för Tillsammans är man mindre ensam när jag såg den igen, på riktigt den här gången.

Filmtopps betygsikon för betyg 4 av 5

Gifta på låtsas (Green Card, 1990)

Green Card.

Regi: Peter Weir
Med: Gérard Depardieu, Andie MacDowell, Bebe Neuwirth m.fl.

I Staden som aldrig sover har New York-bruden Brontë (Andie MacDowell) hittat en fantastisk etagevåning mitt i stan, berikad med trädgård och full utsikt över Upper West Side. Brontë, som genast blir kär i lägenheten, är överväldigad av fyndet. Men det finns en hake – hyresvärden accepterar endast gifta par!

Fransmannen, pianospelaren, kocken och mångsysslaren Georges (Gérard Depardieu)  har valt New York som sitt nya hem, men inom kort så kommer Georges turistvisum att gå ut och vistelsen kommer tvingas att avbrytas. För att få uppehållstillståndet Green Card behöver antingen investera i ett amerikanskt företag med över en miljon dollar, ha ett heltidsjobb eller; gifta sig.

Efter en tre minuters Vigseln i Rådhuset så är främlingarna Brontë och Georges gifta, hon kan flytta in i lägenheten och han får stanna kvar i The Big Apple.

Men att gifta sig på låtsas var inte så enkelt som de trodde! Amerikanska Migrationsverket skall göra ett hembesök i lägenheten för att kontrollera att äktenskapet mellan Brontë och Georges inte är en bluff. Nu måste de båda främlingarna göra allt för att övertyga sin omgivning om att de verkligen är maka och make, och allt eftersom tidens gång så börjar man undra om känslorna verkligen är på låtsas…

I Los Angeles Times skrev Shelia Benson 1990:

”En biobesökare som vill finna ömhet bör överväga att se Green Card, en enkelt engagerande kärlekshistoria vars ess i ärmen är den nästan anständiga magnetismen från Gérard Depardieu. Peter Weir, filmens författare-regissör-producent, skrev Green Card speciellt för Depardieu med vad som verkar vara en seismografisk förståelse av skådespelarens egenskaper: brutalism och finkänslighet; elegans och sjabbighet; oskyldighet och världslighet; maskulinitet och kvinnlighet.”

Detta är en film för första dejten eller alla hjärtans dag. Green Card var Gérard Depardieus Hollywood debut, och hans oförändrade talang lyste i samspelet med Andie MacDowell. Det är ett sant nöje att få betrakta skådespelarna, som klart och tydligt har roligt, i denna rätt så unika romantisk komedi och succé.

Filmen och karaktären Georges var även i viss mån en debut för landets (i det här fallet Frankrikes) karakteristik och kanske även i viss mån stereotyp för publiken i USA, precis som Australien med Paul Hogan i Crocodile Dundee (1986).

Depardieu var redan känd i Frankrike efter medverkande i oberäkneliga filmer, och skulle i och med Green Card senare synas som Christopher Columbus i 1492 – Den stora upptäckten (1992) och som Porthos tillsammans med Leonardo DiCaprio i Mannen med järnmasken (1998).

Filmtopps betygsikon för betyg 4 av 5

Edward Wikström

För fler filmtips spana in vår lista med fler franska filmtips!

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.