Sverige och Emmygalan – från Wild Kids till Chernobyl

Vad har egentligen Wild Kids och Chernobyl gemensamt?

Wild Kids
”Wild Kids”. Foto: SVT.

I helgen går den sjuttioförsta Emmy-galan av stapeln och det är dags att prisa hedervärda insatser inom tv-branschen. Något som förstås bara blir hetare och hetare i denna era av ”peak-TV”. Men hur har det egentligen gått för oss svenskar genom åren – och vad finns det egentligen för likhet mellan Wild Kids och Chernobyl?

Många är vi som bänkar oss inför lite TV-magi den 22 september och allt fler är vi nog som hoppas på en slam-dunk för Sverige, då vi äntligen har en riktigt tydlig käpphäst med i racet. Jag talar förstås om HBO-serien Chernobyl, som inte bara har svenska skådespelare som Stellan Skarsgård i rockärmen, utan som också en svensk regissör – vår allas Johan Renck. Få har nog missat detta mörka drama om katastrofen i Tjernobyl och till den grad som serien har prisat är förväntan på galan givetvis hög. Även om konkurrensen är hård, med serier som Sharp Objects och When They See Us som givna utmanare.

Men Sverige har inte varit helt orepresenterat i Emmy-racet tidigare. Därför har Filmtopp valt att sätta våra svenska insatser genom åren under luppen för att se om det går att hitta några guldkorn. Även om det förstås finns fler vinnare än såhär tyckte vi att det fanns en hel del insatser som stack ut lite extra, av en eller en annan anledning.

Sverige som dokumentärland.

Ser man till Sveriges tidigare vinster under Emmy-galan så märker man ganska fort att Sverige är ett fantastiskt dokumentärland och det är framför allt just i dokumentärkategorierna vi har briljerat under årens gång. Vi har inte bara en eller två vinnare för bästa tv-dokumentär, utan hela tre stycken.

Den senaste dokumentären att ta hem en Emmyvinst var Frihet bakom galler från 2013, en dokumentärfilm i regi av den iransk-svenska regissören Nima Sarvestani, som skildrar vardagen för kvinnor i det afghanska fängelset Takhar och deras brutala verklighet. En verklighet där faktum som att kvinnor, som flytt sina män, i vissa fall fått längre fängelsestraff än de som begått mord lyfts fram. Det är förstås otroligt gripande och filmen möttes med god kritik i svenska medier.

Innan Nima Sarvestanis dokumentärfilm så var det fotografen Lennart Nilsson, som genom SVT gav oss Emmy efter Emmy med sina dokumentärserier The Saga of Life och The Miracle of Life. Två titlar som många kanske är bekanta med, då det runtom i landet är riktiga klassrumsfavoriter i och med hur banbrytande Lennart Nilssons titthålsfotografi var för tiden. Aldrig förr hade vi varit så nära den mänskliga kroppen och serierna blev otroliga framgångar inom det medicinska dokumenärfilmandet.

Emmys för Sverige.

Realityserien Allt för Sverige känner nog de allra flesta till. Serien hade premiär 2011 och den senaste säsongen kom i fjol. Det norskimporterade konceptet handlar om ett gäng svenskamerikaner som anländer till Sverige för att, genom olika pusselbitar till sin släktkarta, tävla om att få veta mer om sitt ursprung och sina rötter i en cocktail av tårar, tävlingar och underhållande kulturkrockar.

Serien har, som sagt, blivit en riktig långkörare och den har dessutom blivit en succé bland tittare och kritiker – vilket kanske syns tydligast i faktumet att den belönats med både en Emmy för bästa non-scripted entertainment 2016 och en Kristallen-vinst för årets dokusåpa 2017.

Tatuerade tjejer.

En av våra allra största bragder i Emmy-sammanhang är förstås dundersuccén Milleniumtrilogin, som tog hem en Emmy för bästa TV-film 2011. Inte för att det var särskilt förvånande, de båda huvudrollsinnehavarna var också nominerade för sina insatser och allt följde en armada av internationella hyllningar och priser under samma år. Sedan dess har – som alla vet – Stieg Larssons berättelser om de spännande intriger som Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist nystas in i lockat, förundrat och skapat uppföljare, postuma böcker och internationella remakes.

Men The Girl With the Dragon Tattoo är inte den enda tatuerade kvinnan som imponerat i Emmysammanhang, det verkar faktiskt vara ett koncept som fungerar väldigt bra för Sverige. 1999 belönades nämligen Lars Molins Den Tatuerade Änkan, om Agnes som efter ett bortfall i släkten bryter sig fri från tidigare själsliga bojor och lever ut sina drömmar, med en Emmy i samma kategori som Milleniumtrilogin.

Wild Kids tog hem en Emmy.

Vid den här insikten satte i alla fall den här skribenten kaffet i halsen. Inget ont om Wild Kids, jag har själv vuxit upp med det och säkerligen formats av dess dramatiska händelseförlopp, men att barnserien har sin plats i de internationella finrummen och bland tv-seriernas tungviktare blev något av en skräll för denna arma skribent. Så sent som 2015 vann faktiskt barnfavoriten en Emmy i kategorin Kids: Non-Scripted Entertainment, känn på den.

För den som inte är helt bekant med konceptet så brukar serien kallas för en barnversion av den klassiska serien Survivor. Fjorton 11 – 13-åringar bor med varandra på Kålmorden, delas upp i lagen ”Björnarna” och ”Lejonen” och kastas in i både relationsbygge och bataljer i sann såpa-manér.

Precis som Allt för Sverige så är Wild Kids en Kristallen-vinnare och en riktig tittarsuccé, med över 10 000 ansökningar per år.

En vinst till SVT.

Som den uppmärksamme kanske märkt så har Sveriges Television stått för många av de vinster som Sverige har belönats med i Emmysammanhang. Men inte bara produktionerna har vunnit priser – SVT själva har också blivit belönade för allt ihärdigt arbete. I alla fall dess VD mellan 1981 – 1999 – den tidigare politikern och journalisten Sam Nilsson. I november 1998 så tilldelades han en av galans allra mest prestiegefulla statyetter: Directorate Award, ett pris som lyfter fram organisationer och individer som betytt mycket för TV-mediet genom åren.

Sam Nilsson vann priset för sitt långvariga arbete inom Sveriges Television och det internationella arbete han gjort för att stärka public service-formatet.

Sanningen om Marika

Då och då har Emmygalan använt sig av priser som inte är givna i sammanhanget. Mellan åren 2006 – 2008 var interaktivitet en stor grej och 2008 vann en svensk serie priset för ”Best Interactive TV service”, ett pris som inte har använts sedan dess.

Sanningen om Marika, en thriller om en kvinna som försvinner på sin bröllopsnatt, var inte bara en serie utan också ett drama där spänningen fortsatte efter varje avsnitts slut. Det här i och med att skaparna byggt upp ett stort nät av ledtrådar utanför TV-tablåns ramar, med bloggar, sajter och gåtor. En banbrytande uppmaning till mediekonsumenten själv att engagera sig i sökandet, att konspirera och navigera sig fram i en härva av lögner och dolda budskap. Flashbackaren som hänger i ”Försvunna personer”-subforumets våta dröm ungefär, med andra ord.

En vinst till?

Stellan Skarsgård och Jared Harris i "Chernobyl".
Stellan Skarsgård och Jared Harris i ”Chernobyl”. Foto: HBO Nordic

Hur det än går i helgen så står Sverige alltså inte Emmylösa, utan har snarare kunnat erbjuda en rejält imponerande bredd med allt från enastående individer som Lennart Nilsson och Sam Nilsson, riktigt underhållande såpor och moderna klassiker som Milleniumtrilogin. Men vad har egentligen Chernobyl och Wild Kids gemensamt?

Ingenting, än i alla fall. I sann ”Sanningen om Marika”-anda så vilseledde jag er förstås för dramatisk effekt. Fake news, säger någon. Vänta tills på söndag, säger jag och håller tummarna för Johan Renck.

Emmygalan går av stapeln den 22 september. Kommer du att titta?

För mer läsning, se vår överblick över svensk filmhistoria. Spana också in listan med alla Emmy-nomineringar 2019!

About Daniel Turfors 98 Articles
Musikälskande filmtittare som pluggar journalistik och söker efter en hemlig portal till Wes Andersons universum.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.