Recension: The Unsettling säsong 1 – Det sämsta jag sett

TV-serie: The Unsettling säsong 1
Skapad av: Adam Jay Epstein & Andrew Jacobson
Med: Holly Taylor, Tequan Richmond, An-Li Bogan, Willow Shields, Marguerite Moreau, Travis Hammer, Noah Grismer m.fl.
Genre: Klichéfylld skräck
Avsnitt: 8
Distributör: HBO Nordic

16-åriga Becca (Holly Taylor) kommer till en ny fosterfamilj, som bor i ett isolerat hus på landsbygden. Nästan på en gång börjar Becca se spöken. Dessutom är hennes nya fosterföräldrar, Fia (Marguerite Moreau) och Jason (David Clayton Rogers) djupt hängivna till en mystisk religion, vilket inte gör Beccas levnadssituation enklare.

The Unsettling har lyckats med konststycket att inte ha en enda originell komponent i sin berättelse. Denna TV-serie är byggd till 100 procent på klyschor inom skräckgenren. Alla fosterbarnen är som hämtade ur en handbok för att göra skräckfilm. Maya (Willow Shields) är en religiös puritan, Nadine (An-Li Bogan) är en bitch och Connor (Tequan Richmond) är den snälla killen. Becca är, så klart, intelligent, vacker och omtänksam. Som alla ”final girls”. Hon påminner om ett glas ljummen mellanmjölk. Gud förbjude att karaktärerna skulle vara mångfacetterade eller ha något som helst djup.

”Den sämsta serien jag någonsin sett.”

Travis Hammer och Holly Taylor i The Unsettling
Ingen skum religion är komplett inom skräckgenren utan en Skum Religiös Snubbe Med Glasögon. Foto: HBO.

Vi får även stifta bekantskap med en läskig tant i rullstol, som bara pratar när Becca är ensam med henne. Den biologiska sonen, Dominic (Noah Grismer), är en elak liten unge som ser ut som en yngre version av Peter Parker med sin emo-lugg i Spider-Man 3. Vi bjuds även på jumpscares, spöken i speglar och dörrar som plötsligt slår igen. Självklart är det heller ingen som tror på att Becca ser spöken. Självklart inte. För att runda av det hela är alltså fosterföräldrarna djupt hängivna till en flummig religion där eld och händer är det viktigaste som finns. Men spöken finns alltså icke.

The Unsettling tar första plats för sämsta TV-serie jag någonsin sett. Om du ska börja läsa filmvetenskap till hösten kan jag dock upplysa om att The Unsettling kan fungera som en snabbkurs i skräckgenren. Men om du ska läsa filmvetenskap älskar du förmodligen film. Och då kommer du hata denna TV-serie. Så jag tycker du ska titta på nåt annat istället.

Är jag alldeles för hård mot The Unsettling?

Är The Unsettling en skräckserie du skulle rekommendera?