Netflix utmanas när de stora jättarna kliver in på marknaden

Netflix.
Foto: Netflix

Disney är en gigant och nu ger man sig in i streamingens värld, vilket kan resultera i stora konsekvenser för redan etablerade streamingbolag, inte minst ledande aktörer som Netflix.

Inte bara Disney

Det handlar inte bara om Disney, utan även andra jättar som Comcast och Warner Bros. Alla är de på väg in för att konkurrera på en marknad som blir allt tuffare och där det blir avgörande med en aldrig sinande ström av innovationer och kreativa idéer på hur man ska paketera produkten för att nå ut på en allt kräsnare marknad. Streamingbranschen (som man kanske kan kalla denna del av mediavärlden) börjar i mångt och mycket närma sig spelbranschens utvecklingsnivå.

Spelbranschens utvecklingsnivå

De framgångsrika spelvarumärkena är stöpta ur digitaliseringen och har sedan födseln verkat på en marknad där det råder hyperkonkurrens. Där får du aldrig tappa flödet på innovationer, ett faktum som skaparna bakom banbrytande varumärket noaccount är väl medvetna om. Här genomsyras hela affärsverksamheten av snabb tillgänglighet. Möjligheten att spela på casino utan att behöva ägna tid åt utdragna registreringsprocesser är idag ett givet element som konsumenten förväntar hos spelbolagen. Att spela utan registrering är bara ett exempel på innovationer – små som stora – som direkt måste kanaliseras ut på marknaden, bara för att fortsätta jobbet med nästa. En utmaning som ledande aktörer i streamingbranschen, såsom Netflix, nu måste ta på allvar, för när giganterna väl har bestämt sig så finns ingen återvändo, eller ens nåd.

Stora muskler och hot

Bolag som Disney har väldigt stora finansiella och organisatoriska muskler som inte bara handlar om att i sammanhanget mindre bolag som Netflix måste bli alltmer innovativa. Redan 2017 hotade man med att ta bort alla filmer från Netflix för att lansera sin egen streaming-service. Ett år senare sa Warner Bros detsamma, något som även Comcast hakade på. Nyckeln för att kontra mot detta – som dock ännu inte blivit verklighet – är att producera eget högkvalitativt material i syfte att stå på ett fastare fundament när jättarna väl tar steget, för det är inte en fråga om det sker, utan när det sker och mycket tyder på att det sker rätt snart.

Prövningens år för Netflix

2019 lär därmed bli ett prövningens år för Netflix och dess investerare. Serier som ”House of Cards” samt ”Orange is the New Black” blev ju Netflix stora genombrott, och därefter har man lyckats säkra licensavtal med flera stora bolag, vilket gör Netflix till en streamingtjänst med massor med alternativ för allt kräsnare streamingkonsumenter. En position som blir allt svårare att behålla ifall Disney och gänget tar sig in på marknaden och därmed kanske stänger ute Netflix från en stor del av det utbud som gjort dem till ett marknadsledande bolag.

Tjugo procent av innehållet kan försvinna

Disney, Apple och Warners prenumerationstjänster kommer sannolikt under 2019 och ett av delmålen från dessa jättar handlar om att peta ned Netflix ett pinnhål, eller kanske till och med flera. Om dessa konkurrenter dessutom tar bort material eller inte förnyar licenser med Netflix, kan innehållstappet bli så pass stort som 20 procent av deras bibliotek av filmer och serier.

Kostsam process väntar

En av Netflix styrkor är ju bredden i utbudet, vilket då inkluderar populära Disney-produktioner som Marvel, Star Wars och de animerade storfilmerna. Men Netflix står idag på starka ben och behöver kanske inte förlora så mycket i prestige om exempelvis Disney drar in sina licensavtal, men kraven på att ersätta innehållet kommer att kosta en hel del för Netflix och dess investerare. Antingen via nya och dyrare licensavtal eller så måste man öka på den egna produktionen av kvalitetsserier. Konkurrensen i streamingbranschen går mot en nivå som idag finns i spelbranschen, vilket sannolikt kommer bli till glädje för konsumenterna, men desto tuffare för bolag som tidigare lyckats flyga lite under radarn hos de stora mediabolagen, såsom Netflix.

About Eric Diedrichs 824 Articles
Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.