Tijuana (2019)

Tijuana (2019)

• 11 x 45 min
  • Thriller
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 15 april 2019 kl. 15:04

Tijuana är en fattig mans "Spotlight" i serieform som i slutändan blir ihågkommen som ännu en medioker latinamerikansk Netflix-serie.

I den politiska kriminalthrillern "Tijuana" försöker Netflix vara nyskapande med fokus på en grupp modiga nyhetsreportrar i staden med samma namn, där mördandet och nertystande av journalister. Tyvärr faller serien på ett svagt manus där karaktärerna saknar djup.

Zayre Ferrer, Daniel Posada (skapare)
    Damián Alcázar, Tamara Vallarta, Rolf Petersen m.fl.

Mättnaden infinner sig när jag sett några avsnitt av Netflix nya serie Tijuana, som utspelar sig i den mexikanska staden med samma namn. Sedan trendsättaren Narcos hade premiär för snart fyra år sen har Netflix skapat sin egen latinamerikanska-subgenre, där en mängd mindre framgångsrika kriminalserier funnits i streamingjättens utbud, av väldigt ojämn kvalitet. Största orsaken är för mediokert skrivna karaktärer som drunknar i klichéer.

Netflix försöker nu desperat att sparka liv i en mättad publik med Tijuana, där poliserna och gangstrarna för en gång skull är det sekundära, och stället riktas strålkastarljuset mot en grupp nyhetsreportrar på stadens största dagstidningar som försöker lösa mordet på en mexikansk presidentkandidat. Murvlarna arbetar i ständig motgång när korruptionen är lika orubbad som ett svenskt skattesystem, samtidigt som deras liv är under hot när allt går att köpas i den ökända mexikanska staden.

Serien är en historielektion och överblick över landets våldskapital, med fokus på mördandet av journalister. I öppningsscenen får tittaren stifta bekantskap med Iván Rosa, den orädda chefsredaktören för tidningen Buscando, som blev mördad för 20 år sen. I en gammal intervju från 90-talet berättar murveln om journalistikens grundpelare; skildra verkligheten objektivt, och sickar samtidigt ut en kamouflerad känga mot all agendajournalistik som sprids likt en Tamagotchi-trend på 90-talet.

I Tijuana, som är Mexikos våldsammaste stad i hård konkurrens med Juárez, har sedan år 2000 över 116 journalister mördats. En siffra i ständig tillväxt. Och 2018 slog landets mordstatistik rekord med hela 28 816 mord, en ökning med 15 procent sedan tidigare år. Korruptionen ligger som en böldpest över landet, brutalt dirigerad av Mexikos mäktigaste karteller.

Problemet med serien är karaktärernas avsaknad på djup och resulterar automatiskt i att det politiska mysteriet blir ointressant. De färgstarka rolltolkningarna i referensramen Narcos är som bortblåsta i Tijuana.

Däremot finns det några ljusglimtar i "Tijuana". Samhällskritiken är vässad och blir en oundviklig och aktuell protest mot den dystra verkligheten som råder på många platser på planeten.