Entreprenörer på Ung företagsamhet säljer filmbok

Entreprenörer på Ung företagsamhet säljer filmbok

Axel Diedrichs
Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 15:07 | Publicerad 07 april 2019 kl. 14:04

Från idé till verklighet

Ung Företagsamhet som startades år 1980 har gett mer än 360 000 gymnasielever möjligheten att testa på att driva ett företag från start till slut. Under åren som har gått så har nya produkter och tjänster nått ljuset. Anna Gyibgyac och Gresa Januzi valde att följa passionen för film och skapa en produkt utifrån det – boken "FilmDiary". 

Det är två förhoppningsfulla men samtidigt vilsna ungdomstjejer som började bolla affärsidéer fram och tillbaka under hösten. Tankarna gick hit och dit, ska man tillverka en produkt eller erbjuda en tjänst? Även om båda är drivna ekonomielever, skiljer fritidsintressena åt förutom ett gemensamt vilket är film. Film är ett brett område. Att titta på, diskutera samt tipsa om filmer är det positiva anser de. Det negativa är att funktionen att gilla och spara inte finns på alla filmsidor, en gillamarkering för filmer. En gillamarkering blir opersonlig och det var så tjejerna kom på en filmdagbok. I en dagbok skrivs minnesvärda händelser ner så skrivaren kan bläddra tillbaka och minnas. Filmdagboken har samma funktion, att kunna skriva ner minnesvärda filmer som är värda att se en annan och tredje gång.

Sagt och gjort, nästa steg för de unga entreprenörerna var att kontakta ett tryckeri. Det blev ett lokalt tryckeri som gav fria tyglar angående layouten. Anna Gyibgyac och Gresa Januzi fick designa boken och skickade sedan in prototyp. Tryckeriet tryckte därefter femtio böcker innehållandes en lista med entreprenörernas favoritfilmer och resterade omdömessidor där kunden skriver in sina favoritfilmer.

Nästa steg var att sälja in produkten. Det erbjöds många säljtillfällen såsom öppet hus, julskyltning och den omfattande UF-Mässan på Elmia 2019. Gymnasieleverna Anna Gyibgyac och Gresa Januzi har fått tala med människor i alla åldrar om boken och den har gått hem hos de filmintresserade som sett syftet med boken eller som köpt boken som present åt någon.

Ett UF-år med slit och nöjen lider mot sitt slut och lagret med filmdagböcker ska säljas ut. Filmdagboken är ett utmärkt hjälpmedel att skriva ner och komma ihåg favoritfilmerna, serierna samt böckerna. I omdömessidorna skriver kunden ner datum, namn, genre och omdöme. Priset har sänkts från 129kr till 99kr.

Låter detta som något för dig? Du finner FilmDiary UF på Instagram: filmdiary.uf och Facebook: FilmDiary UF. 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL