"Störst av allt" (Säsong 1)

Uppdaterad 04 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 28 mars 2019 kl. 00:03

Netflix första svenska originalproduktion är riktigt vass.

Det blir högt betyg till den svenska Netflix-serien "Störst av allt", där skådespelarna glänser.

Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, William Spetz m.fl.
Hanna Ardéhn i Störst av allt. Foto: Netflix.

Baserad på den bäst-säljande boken skriven av Malin Persson Giolito, kommer Sveriges första Netflixproduktion. I Störst av allt råkar en gymnasieskola i ett av Stockholms mest välbärgade områden ut för en enorm tragedi. Plötsligt står eleven Maja (Hanna Ardéhn) anklagad för attentatet tillsammans med sin nu döda pojkvän Sebastian (Felix Sandman). Chocken efter det inträffade lägger sig snart, men Maja kämpar hårt med att förstå vad som egentligen hände.

Vi kastas direkt in i händelsernas centrum. Ur ett kaosartat klassrum bärs den nerblodade Maja ut och förs iväg med ambulans. Efter att polisen tagit prover från hennes för teknisk analys framkommer det snart att hon står som huvudmisstänkt för massakern på skolan. Härifrån växlas historien mellan berättelsen om hur hon och Sebastian träffades fram till dådet hon nu står anklagad för, och nutiden i häktet.

Felix Sandman och Hanna Ardéhn i Störst av allt. Foto: Netflix.

Störst av allt skildrar en stark och mycket obehaglig historia om psykiskt och fysiskt våld i en nära relation, hur manipulering och härskartekniker smyger sig in på ett näst intill obemärkt vis. Maja blir snabbt ett offer under Sebastians makt. Först förblindad av kärleken förnekar hon alla varningsklockor, och när Sebastians festvanor och aggressiva beteende börjar urarta känner hon sig pliktskyldig att finnas där för honom.

Hanna Ardéhn, tidigare känd från "30° i februari" (2012-2016), bär hela serien och axlar den komplexa rollen som Maja på ett utomordentligt vis. Pendlande mellan glädje, förtvivlan, hopp och förskräckelse visar Ardéhn att hon är en mångsidig talang som vi förmodligen kommer få se mycket av i framtiden. Det finns emellertid en återkommande tendens till överspelande vilket stundom stjäl lite för mycket fokus.

Felix Sandman, redan etablerad musiker och artist, gör sin första stora Tv-roll vilken med stor sannolikhet också kommer bli hans genombrott som skådespelare. Även om hans insats också stundtals upplevs som något överdramatiserad så lyckas han ändå upprätthålla en stadig nivå och skildrar Sebastian som en mångbottnad karaktär som ständigt krigar med sina inre demoner, vilket så småningom går ut över förhållandet med Maja.

Ella Rappich, William Spetz och Hanna Ardéhn i Störst av allt. Foto: Netflix.

Sammanfattningsvis är "Störst av allt" en mycket spännande, om möjligt något utdragen, dramaserie som lyfter flera aktuella och viktiga frågor och ämnen. Dramatiken är ett faktum redan från första avsnittet och svängarna tas ut ordentligt vilket håller handlingen intressant hela vägen till slutet. Karaktärerna är gripande och överlag väldigt välspelade av såväl huvudrolls- som birollsinnehavare. Serien lämnar starka avtryck efter sig och väcker många reaktioner och tankar som håller sig kvar ett bra tag efter att sista avsnittets eftertexter rullat klart.